Badanie: 74 proc. ankietowanych wskazuje na zagraniczne pochodzenie Biedronki

www.portalspozywczy.pl 28 kwietnia 2016 15:17

Żywiec Zdrój, Roleski, Koral, Żubrówka - to marki produktów spożywczych rozpoznawane przez ponad 80 procent Polaków jako polskie. Wyjątkiem od tej zasady jest Biedronka. Za polską sieć uważa ją jedynie 26 procent ankietowanych - wynika z raportu "Patriotyzm konsumencki Polaków?" opracowanego przez agencję badania rynku i opinii Open Research.

Jako polską markę konsumenci najczęściej wskazywali PKO BP, który z wynikiem 87 procent wskazań zajął pierwsze miejsce. Ponad 3/4 Polaków do polskich marek zaliczyło także Pudliszki, Wyborową, Bakomę, Hortex, Winiary, Pudliszki i Lubellę.

Na drugim biegunie znalazły się takie marki jak Mokate, Gino Rossi i Danone. Za polskie uznała je mniej niż 1/3 ankietowanych.

Wśród sieci handlowych jako polskie postrzegane są w największym stopniu Stokrotka i Delikatesy Centrum (81 procent). Dobry wynik zanotowały także sieć Lewiatan (69 proc.), Delikatesy Alma (67 proc.) i Żabka (65 proc.). 

Autorzy raportu zwracają uwagę na przypadek Biedronki. Mimo polsko brzmiącej nazwy, aż 74 proc. badanych wskazuje na jej zagraniczne pochodzenie, na co wpływ może mieć szeroki rozgłos wokół sieci.

Za niepolskie ankietowani uznali także takie sieci handlowe, jak Makro (74 proc.) i Lidl (91 procent).

Analitycy Open Research wskazują, że nie istnieje jeden spójny symbol lub hasło identyfikujące polskie produkty. Spośród spotykanych oznaczeń najbardziej zachęca do zakupu hasło „Produkt polski” (41 proc.), w drugiej kolejności „Made in Poland” wraz z „Jestem z Polski” (po 33 procent).

Najmłodszą generację Polaków (do 24 lat) najbardziej zachęca hasło „Jestem z Polski”, natomiast godło „Teraz Polska” jest przekonującym do zakupu komunikatem dla osób powyżej 35 roku życia.

Badanie przeprowadzono on-line na próbie 803 Polaków w dniach 14-15 marca 2016 r. W ankiecie wzięli udział kobiety i mężczyźni w wieku od 15 do 59 lat. Respondenci to reprezentanci zarówno wsi, małych, średnich jak i dużych miast. Dochody badanej grupy oscylują wokół 2500 zł netto miesięcznie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11075

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane