Badanie: Czy kobiety na te same produkty wydają więcej pieniędzy niż mężczyźni?

Autor: pr/dlahandlu.pl 31 sierpnia 2016 10:40

Porównywarka cen idealo.pl wybrała sześć kategorii artykułów, które na rynku dostępne są w wersji dla pań i panów. Zgromadzone dane służą odpowiedzi na pytanie o to, czy „różowy podatek” rzeczywiście sprawia, że kobiety na te same produkty wydają więcej pieniędzy niż mężczyźni.

„Różowy podatek” to polskie tłumaczenie anglojęzycznego terminu „pink tax” (spotykanego również jako „woman tax”, czyli „kobiecy podatek”). Teoria „różowego podatku” zakłada, że często paniom i panom oferowany jest ten sam produkt. Przeważnie różni się on wtedy tylko kolorem i ceną. Bez wątpienia w głównej mierze dotyczy to produktów higienicznych i kosmetyków. Eksperci tłumaczą, że segment ten zdominowany został przez kobiety, które bardziej niż mężczyźni dbają o urodę i są gotowe w tej kwestii na wyższe wydatki. 

Porównywarka cen idealo przeanalizowała sześć kategorii produktów, które dostępne są wersji dla mężczyzn i dla kobiet. W wielu przypadkach są to artykuły posiadające jednakową nazwę, formę, objętość i funkcje, jednak występują w wersji „Man” oraz „Woman”. W pozostałych przypadkach produkty podzielono na dwie grupy – dla mężczyzn i dla kobiet – i z ich najniższych cen obliczono cenę średnią. Przykładem tego typu analizy były produkty z kategorii Pielęgnacja twarzy oraz Pielęgnacja twarzy dla mężczyzn. Artykuły tego typu jak mało które potwierdzają teorię „różowego podatku”. Średnia cena produktów z kategorii Pielęgnacja twarzy wynosi bowiem 180,58 zł i jest tym samym aż o 67% wyższa od średniej ceny produktów z kategorii Pielęgnacja twarzy dla mężczyzn. Na kosmetyki tego typu panowie wydają bowiem średnio 108,36 zł.

W analizie idealo natrafiono jednak także na grupy produktów, za które więcej zapłacą mężczyźni. Szczególnie dotyczy to artykułów z kategorii Zegarki męskie i Zegarki damskie. Panowie muszą zapłacić za czasomierz aż o niespełna połowę (48%) więcej niż panie. Średnia cena zegarka męskiego na idealo wynosi bowiem 672,88 zł, podczas gdy panie płacą za przeznaczone dla nich produkty już tylko 454,80 zł. Fakt ten może być powodowany wieloma czynnikami. Eleganccy mężczyźni są z pewnością gotowi wydać na zegarek więcej, ponieważ stanowi on jeden z bardzo niewielu elementów męskiej biżuterii. Przed kobietami otwiera się pod tym względem znacznie więcej możliwości, przez co czasomierze konkurują z kolczykami, bransoletkami lub naszyjnikami. Oprócz tego pamiętać trzeba, że męskie zegarki są znacznie bardziej masywne niż ich odpowiedniki dla kobiet. Wiąże się to zatem z koniecznością wykorzystania drogich materiałów w ich produkcji. Podobna różnica dotyczy jednak również mniej eleganckich zegarków sportowych. Również w tym przypadku produkty dla mężczyzn są o 39% droższe niż te dla kobiet.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane