Badanie: Na zakupy na wyprzedażach Polacy przeznaczają najczęściej od 250 do 500 zł

Autor: dlahandlu.pl 19 stycznia 2016 11:04

Zakupy na styczniowych wyprzedażach planuje prawie trzech na czterech konsumentów, wynika z badania PAYBACK Opinion Poll. Polacy najczęściej udadzą się po odzież i dodatki (72%) do centrów handlowych (68%). Na obniżone produkty przeznaczą najczęściej od 250 do 500 zł (36%), korzystając przy tym z bieżącego budżetu (51%).

97% konsumentów ma neutralny lub pozytywny stosunek do wyprzedaży, postrzegając je jako korzystne okazje zakupowe – tak wynika z corocznej ankiety PAYBACK Opinion Poll (POP). Podobnie jak w ubiegłym roku z zimowych obniżek skorzysta ponad 70% ankietowanych (73% – 2016, 77% – 2015 r.). Blisko 60% deklaruje, że regularnie korzysta z podobnych okazji.

1/3 zapytanych przez PAYBACK Polaków w tym roku przeznaczy na zakupy poniżej 250 zł, 36% - do 500 zł, a dla 12% wydatki na wyprzedaże sięgną do 1000 zł. Co drugi ankietowany pieniądze zaczerpnie głównie z bieżącego budżetu domowego, 35% skorzysta z odłożonych na ten cel oszczędności, a pozostali (15%) zapłacą kartą kredytową lub skorzystają z pożyczki w banku. 53% przeznaczy na zakupy taką samą kwotę, jak rok temu, a dla 27% wydatki będą wyższe w tym sezonie.

Centra handlowe pozostają pierwszym wyborem Polaków – na zakupy uda się tam 68% ankietowanych (to spadek o 16% w porównaniu do 2015 r.). Z oferty sklepów online skorzysta 49%, a super- i hipermarketów - 47%. 13% będzie wypatrywać obniżek cen w zagranicznych sklepach internetowych (w 2015 roku było to 20%).

- W poszukiwaniu przecenionych towarów pierwszym wyborem konsumentów od dawna są centra handlowe. Jest to stały trend już od kilku lat. Podobnym zainteresowaniem jak w ubiegłym roku cieszą się e-zakupy. Tegoroczne wyniki pokazują, że wśród Polaków spadło zainteresowanie ofertą sklepów internetowych spoza naszego kraju. W ubiegłym roku co piąty pytany, deklarował, że podczas wyprzedaży skorzysta z oferty zagranicznego sklepu online, w tym roku jest to 13%. Z roku na rok pojawiają się nowe sklepy, a w konsekwencji coraz bogatsza staje się ich oferta w każdym segmencie rynku – komentuje Piotr Lipiński, Head of Corporate and Marketing Communications w PAYBACK. 

Do najczęściej kupowanych towarów należą: odzież i dodatki (72%), książki i multimedia (36%), perfumy i kosmetyki (27%), zabawki (20%) oraz sprzęt RTV i AGD (19%). 57% ma zamiar udać się na zakupy na początku wyprzedaży, pozostali zaś poczekają, aż ceny będą jeszcze niższe.

Wśród najatrakcyjniejszych rodzajów promocji konsumenci wymieniają przede wszystkim: obniżkę ceny (45%), możliwość otrzymania gratisu (39%), darmową dostawę (36%) oraz rabat na następne zakupy (29%). Polacy nie zapominają także o środkach ostrożności w gorączce zakupów. Niemal 3/4 zawsze porównuje cenę na metce z tą sprzed obniżki, 69% upewnia się, że zgadza się ona z kwotą widniejącą na paragonie, a 52% porównuje oferty paru sklepów. 2/3 ankietowanych przyznaje, że do koszyka wrzuci również nieplanowane produkty (72% - 2015 r.).

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK metodą ankiety online, na grupie 421 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat, dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10803

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane