PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Badanie: Średni czas oczekiwania na zapłatę od kontrahentów krótszy o 10 dni

www.portalspozywczy.pl 25 września 2013 11:43

Firmy z branży handlowej krócej czekają na zapłatę od kontrahentów i dobrze radzą sobie z opóźnieniami w płatnościach. Mimo to, boleśnie odczuwają skutki przeterminowanych należności i nie wierzą zbytnio w gospodarcze ożywienie.

Aktualne badanie "Portfel należności polskich przedsiębiorstw" przygotowane przez Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej SA oraz Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce pokazało bardzo znaczącą poprawę sytuacji finansowej firm we wszystkich sektorach gospodarki. Nie inaczej jest w branży handlowej. W porównaniu do badania sprzed kwartału (14 proc.), ponad jedna czwarta firm handlowych zauważyła wyraźną poprawę. Więcej przedsiębiorstw przyznaje też, że problem przeterminowanych należności u nich nie występuje (obecnie 13 proc. względem 9 proc. sprzed trzech miesięcy).

Podobny optymizm jak z "Portfela należności polskich przedsiębiorstw" płynie także z raportu Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Zdaniem analityków IBnGR, w minionym kwartale zahamowany został spadek tempa wzrostu PKB, które z kwartału na kwartał będzie rosło.
Zdaje się jednak, że przedsiębiorcy działający w branży handlowej nie wierzą jeszcze do końca w gospodarcze ożywienie, bo na pytanie o to, jak zmieni się ich sytuacja finansowa w nadchodzących trzech miesiącach, zaledwie 31,5 proc. z nich odpowiedziało, że spodziewa się poprawy. To mniej o 5,5 proc. względem poprzedniego kwartału.

Wszystko jednak wskazuje na to, że poprawę sytuacji finansowej odnotowali nie tylko handlowcy, ale też współpracujące z nimi firmy, które zaczęły terminowo regulować płatności. W porównaniu do badania sprzed trzech miesięcy aż o 10 dni skrócił się w handlu średni czas oczekiwania na zapłatę od kontrahentów. Obecnie wynosi on 3 miesiące i 18 dni, podczas gdy jeszcze kwartał temu handlowcy czekali na pieniądze z faktur 3 miesiące i 28 dni. Szybciej płatności otrzymują już tylko przedsiębiorstwa z branży przemysłowej - 3 miesiące i 15 dni. - To pozytywne zjawisko świadczy o wyraźniej poprawie sytuacji przedsiębiorstw i pokazuje, że liczba nowych niespłaconych faktur rośnie wolniej, a klienci zdołali już uregulować część zaległości - ocenia Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Oprócz skrócenia okresu przeterminowania zaległych faktur, bardzo dobrą wiadomością jest też fakt, że firmy z branży handlowej mniej pieniędzy przeznaczają na wydatki związane z nieterminową obsługą zobowiązań przez klientów i kontrahentów. Obecnie jest to 6,5 proc. ogółu kosztów w przedsiębiorstwie, w porównaniu do 7 proc. sprzed kwartału. To również mniej niż wynosi średnia dla kraju - 7,2 proc. ogółu kosztów przedsiębiorstw.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11415

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 533212

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane