REKLAMA
REKLAMA

Barometr Carrefoura: Sieć liczy na wzrost spożycia indywidualnego w 2014 roku

Autor: dlahandlu.pl 15 stycznia 2014 14:39

Styczniowa wartość Barometru Carrefour - Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej wyniosła -6,3 punktu (w skali od -100 do +100) i w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca wzrosła o 1,7 punktu. Odnotowana w styczniu wartość Barometru Carrefour była najwyższa od listopada 2010 roku, kiedy to odnotowano dokładnie taką samą jego wartość.

REKLAMA
Mimo, iż był to już trzeci z rzędu wzrost wartości Barometru Carrefour, to wartość wskaźnika znajduje się nadal poniżej zera co oznacza, że pomimo odnotowanej poprawy, w dalszym ciągu utrzymuje się niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej.
W ostatnim miesiącu na zmianę wartości Barometru Carrefour pozytywnie wpływały niemal wszystkie jego składowe: wzrost skłonności konsumentów do zakupów, poprawa ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz spadek wskaźnika inflacji. Wzrost wartości wskaźnika łagodzony był przez spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Neutralne dla wartości Barometru było utrzymanie się na niezmienionym poziomie wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej.
Według naszych szacunków w roku 2014 możemy spodziewać się poprawy sytuacji rynkowej w Polsce, co jest widoczne w znaczącym wzroście wskaźnika w stosunku do poprzedniego miesiąca - mówi dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego będzie potwierdzał trend zmian wartości Barometru Carrefour - dodaje.
Według prognoz makroekonomicznych IBnGR, tempo wzrostu gospodarczego w kolejnych kwartałach będzie coraz wyższe. Po nienajlepszym roku 2013, w którym tempo wzrostu PKB było najniższe od ponad dekady, w 2014 roku nastąpi przyspieszenie, a PKB wzrośnie o 2,7 procenta.
Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotne są prognozy dotyczące dynamiki konsumpcji. W skali całego 2013 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnęło wartość poniżej jednego procenta, a więc stosunkowo niewielką. Poprawy oczekiwać należy w 2014 roku, kiedy to, podobnie jak w przypadku PKB, w każdym kolejnym kwartale obserwowany będzie przyrost dynamiki konsumpcji prywatnej.
Jak prognozuje IBnGR w tym roku zaczną się powoli odwracać również negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. Zahamowanie spadku nakładów inwestycyjnych i niewielki ich przyrost są sygnałem wzrostu gospodarczego w dalszej przyszłości.
Barometr Koniunktury Konsumenckiej jest wyliczanym comiesięcznie wskaźnikiem obrazującym aktualny stan koniunktury. Jego wartości zmieniają się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystna koniunkturę konsumencka, a powyżej - korzystną.

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4252

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA