Biedronka najskuteczniejszą siecią w angażowaniu internautów

Autor: Instytut Monitorowania Mediów 22 lipca 2014 10:15

W drugim kwartale 2014 roku wydatki reklamowe sieci handlowych w Polsce utrzymały się na poziomie podobnym do roku ubiegłego i wyniosły łącznie 272 mln zł - wynika z danych admonit, aplikacji do monitorowania kampanii i wydatków reklamowych w mediach. Aż 90 procent tej kwoty stanowią wydatki dziesięciu największych reklamodawców wśród działających w Polsce supermarketów, hipermarketów, dyskontów i sklepów typu convenience. Jak wynika z badania Instytutu Monitorowania Mediów, wzrost wydatków na reklamę w prasie, radiu i telewizji, wiąże się z reguły ze wzrostem popularności sieci handlowych w internecie i mediach społecznościowych.

104 mln zł, jakie Lidl przeznaczył na promocję w telewizji, radiu i prasie, to kwota rekordowa. Budżet promocyjny tej marki był niemal dwukrotnie wyższy niż wydatki drugiej w rankingu Biedronki. Nawet w gorącym dla reklamodawców czwartym kwartale 2013 roku, kiedy reklamodawcy sięgnęli do kieszeni głębiej z uwagi na święta Bożego Narodzenia, Lidl wydał o 10 mln zł mniej niż w drugim kwartale 2014 roku. W ujęciu rok do roku wydatki wzrosły o 35 mln zł, a w ujęciu kwartalnym - o 20 mln zł. W badanym okresie kampania Biedronki (debiut kreacji z udziałem animowanych zwierząt: jelenia prowadzącego auto bądź niedźwiedziej rodziny na zakupach) była warta blisko 55 mln zł - o 7 mln zł więcej niż rok temu i o 20 mln zł więcej niż w pierwszym kwartale. W stosunku do pierwszego kwartału kolejnością zamieniły się Tesco i Żabka, których wydatki na promocję wyniosły analogicznie 29,3 i 17,7 mln zł. Pierwszą piątkę zamyka Kaufland, który reklamował się za ponad 14 mln zł - niemal tyle samo, co rok temu, lecz dwukrotnie więcej niż w pierwszym kwartale 2014 roku.
Czołowa dziesiątka reklamodawców najchętniej promowała się w stacjach TV, przeznaczając na emisję spotów ponad 173 mln zł. Wg oficjalnych cenników netto, kampanie sieci handlowych w TVP1 były warte 36 mln zł, w TVP2 - 33 mln zł, a na antenie TVN - 31 mln zł. Całkowite wydatki marek z TOP10 w rozgłośniach radiowych sięgnęły 64 mln zł. Największym reklamobiorcą w eterze w drugim kwartale roku była stacja RMF FM, za promocję w której sieci zapłaciły 22 mln zł, oraz Radio ZET, z kwotą 17,8 mln zł. Jak wynika z danych Admonit, promocja w prasie była warta 14 mln zł. Reklamodawcy najwięcej środków przeznaczyli na druk reklam w „Fakcie", „Gazecie Wyborczej" i „Newsweeku".

Niezależnie od pory roku, tematem wywołującym niezmiennie duże zainteresowanie w internecie i mediach społecznościowych, są wyprzedaże. Jak wynika z monitoringu social mediów w IMM, trójka największych reklamodawców znalazła się również na podium jeżeli chodzi o skalę dyskusji o promocjach i okazjach cenowych. Biedronka, Tesco oraz Lidl cieszą się największą popularnością w kręgu internetowych poszukiwaczy wyprzedaży. Na uwagę zasługują również Auchan i Carrefour, które pomimo relatywnie niewielkich wydatków reklamowych w drugim kwartale, potrafiły skutecznie zainteresować internautów promocjami i rozbudzić social mediową dyskusję na temat swoich ofert. 

Lider dyskusji o promocjach - Biedronka - dużo sieciowego buzzu zawdzięcza... czytelnikom i wielbicielom literatury oraz nastoletnim fanom muzyki rozrywkowej. Duża część social mediowych publikacji o tej sieci związana była z wyprzedażą książek, jaka w dyskontach ruszyła pod koniec maja. „Ja chce już 29 i wyprzedaż książek w biedronce" - niecierpliwili się użytkownicy Twittera. Niemały udział w promowaniu tej oferty mieli „directionerzy" i „directionerki", czyli fani brytyjskiego boysbandu One Direction - wynika z monitoringu Instytutu Monitorowania Mediów. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10794

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane