REKLAMA
REKLAMA

C&W: Okres komercjalizacji nowych obiektów handlowych znacząco się wydłuża

Autor: www.dlahandlu.pl 19 września 2013 10:34

W pierwszej połowie tego roku polscy inwestorzy byli najaktywniejsi od początku istnienia rynku inwestycji w nieruchomości komercyjne w naszym kraju, stając się trzecią siłą za funduszami z Niemiec i Stanów Zjednoczonych.

REKLAMA

Zgodnie z najnowszym raportem „Marketbeat Polska - Jesień 2013", przygotowanym przez firmę doradczą Cushman & Wakefield, rynek inwestycyjny zdominowały nieruchomości biurowe. Na koniec drugiego kwartału 2013 r. zasoby biurowe stolicy przekroczyły 4 mln mkw. Rynek handlowy czeka z kolei na wielkie otwarcia nowych obiektów w drugiej połowie roku. Sytuacja na rynku nieruchomości magazynowych pozostaje stabilna.

- Aktywność we wszystkich sektorach nieruchomości komercyjnych utrzymuje się na wysokim poziomie pomimo wkraczania rynku w nowy cykl, a prognozowane ożywienie gospodarcze w Polsce będzie stopniowo przekładać się na wzrost aktywności najemców. Ze względu na płynność i atrakcyjny poziom cen w porównaniu z wieloma innymi najważniejszymi miastami europejskimi rynek inwestycyjny w Warszawie przyciąga coraz więcej inwestorów - mówi Charles Taylor, partner zarządzający polskiego oddziału firmy doradczej Cushman & Wakefield.

W pierwszej połowie 2013 r. w Polsce oddano do użytku blisko 200.000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, dzięki czemu zasoby krajowe wyniosły na koniec czerwca 11,2 mln mkw. Największym ukończonym obiektem była Europa Centralna w Gliwicach o powierzchni 67.000 mkw. - połączenie centrum i parku handlowego. Stawki czynszowe nadal są zróżnicowane i zależą od miasta oraz konkretnego obiektu. Duże wahania występują również między stawkami umownymi i efektywnymi. Rekordowe czynsze notowane są w najlepszych warszawskich centrach handlowych - 75-85 EUR/mkw./miesiąc.

Poza galeriami, wśród nieruchomości handlowych w Polsce silnie rozwija się sektor parków handlowych, w którym prężnie działa kilkanaście firm deweloperskich. Trwa również dynamiczna ekspansja sieci dyskontowych, które podnoszą standard sklepów i wkraczają do galerii handlowych oraz centrów miast. Z kolei sieci hipermarketów modyfikują swoje strategie, podążając w kierunku zmniejszania powierzchni sklepów na rzecz ich większego zagęszczenia. Na głównych ulicach handlowym największe zmiany zaobserwujemy prawdopodobnie dopiero po oddaniu II linii metra w Warszawie i remoncie ul. 3 Maja w Katowicach. Sytuacja na rynku centrów wyprzedażowych pozostaje stabilna.

- Tegoroczna główna fala podaży (ponad 80%) spodziewana jest w drugiej połowie roku, kiedy zostanie ukończone blisko 450.000 mkw. powierzchni, między innymi w Galerii Katowickiej i Poznań City Center. Analiza projektów w przygotowaniu pozwala jednak prognozować niewielki spadek rocznej podaży powierzchni handlowej w kolejnych dwóch latach. Obecna struktura popytu sprawia, że okresy komercjalizacji nowych obiektów znacząco się wydłużają. Popyt jest generowany przede wszystkim przez największe sieci niespożywcze poszukujące atrakcyjnych lokalizacji i korzystnych warunków najmu. Mniejsze podmioty rozwijają się z dużą ostrożnością. Wydarzeniem na rynku w zakresie popytu było otwarcie sklepu Louis Vuitton oraz wejście nowego operatora sportowego, sieci Sports Direct - mówi Piotr Kaszyński, Partner, Dyrektor działu powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.

 


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12382

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA