PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

C&W: Operatorzy handlowi zaczynają poszerzać ofertę sprzedaży wielokanałowej

Autor: C&W 15 listopada 2011 15:21

Firma Cushman & Wakefield przewiduje zwiększenie aktywności na rynkach międzynarodowych największych sieci handlowych w 2012 r. Zaznacza jednak, że marki wciąż ostrożnie podejmują decyzje inwestycyjne, dążąc do ograniczania kosztów przy jednoczesnej maksymalizacji wartości posiadanych portfeli sklepów. W związku z tym ich uwaga skupia się przede wszystkim na największych miastach, głównych ulicach handlowych i najlepszych centrach handlowych.

Wzrost zainteresowania nowoczesną powierzchnią wynika z dążenia handlowców do osiągnięcia największej efektywności powierzchni, dostosowania się do wymogów zrównoważonego rozwoju oraz wykorzystania innowacyjnych technologii. Raport firmy Cushman & Wakefield's „What's in store for European retail 2012?" wskazuje jednak na coraz bardziej ograniczoną podaż najlepszej powierzchni, do czego przyczynia się również coraz częstsze nabywanie przez niektóre marki handlowe nieruchomości na własność. Na niską dostępność powierzchni w najbliższej przyszłości ma także wpływ ograniczona ilość powierzchni planowanej, co, zgodnie z wynikami raportu, będzie stanowiło największą barierę dla ekspansji sieci handlowych. Ponadto prognozowana wielkość powierzchni będącej obecnie w budowie, która miała zostać oddana do użytku w tym roku - 6,8 milionów mkw. (z czego 46 proc. przypadało na Rosję i Turcję) prawdopodobnie będzie mniejsza, w związku z zapowiadanymi opóźnieniami niektórych projektów.


Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z działu Wycen i Doradztwa firmy Cushman & Wakefield, powiedziała: „Na polskim rynku handlowym obserwujemy dalszy rozwój głównych krajowych i międzynarodowych najemców wielkopowierzchniowych. Mniejsi najemcy ostrożnie podejmują decyzje o ekspansji, koncentrując się na najlepszych obiektach, gwarantujących wysoką odwiedzalność i stabilność przyszłych obrotów. Sieci handlowe mają obecnie duże możliwości wyboru lokalizacji i negocjacji w zakresie stawek czynszowych i innych warunków najmu. Jednak wraz ze spadkiem rocznej podaży zmniejszająca się dostępność powierzchni może powodować ograniczenia w ekspansji, szczególnie dla najemców wielkopowierzchniowych. Dotyczyć to będzie przede wszystkim największych aglomeracji, gdzie już dziś trudno znaleźć lokale powyżej 1.000 mkw. w dobrych obiektach handlowych".

Wraz ze zmieniającymi się wymaganiami klientów i rosnącą konkurencją operatorzy handlowi, zmuszeni do zmiany sposobu funkcjonowania sklepów oraz metod sprzedaży, zaczynają poszerzać ofertę sprzedaży wielokanałowej, przewidując, że główna walka na rynku będzie się rozgrywać właśnie między sprzedażą mobilną a elektroniczną. Nie ma jednej uniwersalnej strategii, która okaże się skuteczna na wszystkich rynkach, ale kluczowe czynniki sukcesu projektu handlowego pozostają niezmienne dla wszystkich głównych miast: efektywność, komputeryzacja, dobra lokalizacja oraz ekspozycja obiektu.

Firma Cushman & Wakefield prognozuje dalszy rozwój marek handlowych z segmentu średniego i luksusowego. Na ograniczaniu wydatków przez konsumentów i wzroście zainteresowania jakością produktów najwięcej zyskały marki handlowe ze średniego segmentu i sklepy dyskontowe, oferujące dobrą cenę do jakości, takie jak Lidl, Aldi, Primark i H&M, które poszerzają swoje portfele. Oczekuje się, że marki luksusowe, bardziej odporne na recesję, będą nadal prosperować.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11444

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane