PARTNER PORTALU Partner portalu: Herosi Polskiej Przedsiębiorczości

Całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga 11 134 000 mkw.

Autor: www.dlahandlu.pl 5 kwietnia 2013 12:59

- W I kw. 2013 r. do użytku oddano ponad 54 000 mkw. nowej powierzchni najmu w trzech centrach handlowych - Europie Centralnej w Gliwicach (27 000 mkw. w ramach centrum handlowego wraz z 40 000 mkw. w parku handlowym), Galerii Veneda w Łomży (16 200 mkw.) oraz Galerii MM w Poznaniu (10 800 mkw.). Był to jedynie przedsmak tego, co czeka rynek w tym roku - podaje Jones Lang LaSalle.

Z danych Jones Lang LaSalle wynika bowiem, że w 2013 ukończone zostanie ponad 644 000 mkw. powierzchni handlowej - najwięcej od 2009. Jeśli te założenia zostaną zrealizowane, rok 2013 będzie jednym z najlepszych pod względem wielkości dostarczonej podaży w historii polskiego rynku handlowego. Obecnie całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga 11 134 000 mkw., z czego 8 000 000 mkw. przypada na centra handlowe.

Pod koniec I kw. w budowie znajdowało się ponad 723 000 mkw. powierzchni, z czego zdecydowana większość zostanie oddana w tym roku. Co ciekawe, dotychczas słabiej zagospodarowane rynki Polski Wschodniej obecnie nadrabiają zaległości. Ponad 21 proc. powierzchni planowanej na 2013 r. powstaje w dwóch województwach: Lubelskim i Podlaskim. Z kolei, po niewielkim spowolnieniu w dwóch poprzednich latach, nowe obiekty otworzą się w największych miastach Polski, na którą przypada ok. 40 proc. powstającej obecnie powierzchni.

Warto zwrócić uwagę na kilka kierunków rozwoju polskiego rynku centrów handlowych. Już teraz obserwujemy zwiększone zainteresowanie inwestorów dworcami kolejowymi w największych miastach. Dobra lokalizacja, interesująca architektura oraz wielka liczba podróżnych -czyli dostęp do potencjalnych klientów - sprawia, że obiekty takie są chętnie rewitalizowane i wzbogacane o dodatkowe funkcje handlowe. Wyraźne przyspieszenie widoczne jest także na rynku centrów wyprzedażowych. Po niedawnym otwarciu przez firmę Neinver Factory Annopol w Warszawie, całkowita podaż powierzchni handlowej w tym segmencie wzrosła do 163 000 mkw. w 10 outletach. Co więcej, zapowiedziano już budowę kolejnych tego typu obiektów, tym razem w Białymstoku i Lublinie, co wpisuje się w trend ekspansji handlu we wschodniej części kraju. Również niektóre ulice handlowe budują swoją pozycję jako atrakcyjnych destynacji dla najemców. Rynek ten nie jest tak silnie rozwinięty jak w innych krajach Europy, jednak dostrzegamy rosnące zainteresowanie lokalami użytkowymi ze strony niektórych marek luksusowych. Dobrym przykładem jest Louis Vuitton, który swój pierwszy sklep w Polsce otworzy wkrótce w domu mody vitkAc w Warszawie. Z kolei marki z popularnego segmentu, jak np. H&M, na ulicach handlowych urządzają swoje tzw. flagowe sklepy - komentuje Marta Augustyn, dyrektor w Dziale Najmu Powierzchni Handlowych. Tymczasem sprzedaż detaliczna w grudniu 2012 r. zanotowała pierwszy od lat spadek (r-d-r), który powtórzył się w danych za luty. Pomimo pozytywnych prognoz makroekonomicznych na 2013 r. gracze na rynku pozostają ostrożni. Niektóre firmy optymalizują swoje sieci sprzedaży, inne przekierowują swoją ekspansję do największych miast w kraju. Istnieją jednak i tacy najemcy, którzy wraz z dobrymi wynikami kontynuują dynamiczny rozwój. Debiutują nowe marki, zarówno krajowe jak i zagraniczne. Sinsay (LPP) z sukcesem weszła na rynek, wyprzedzając wkrótce po otwarciu wyniki innych marek grupy. Należy również wspomnieć o debiucie sieci Hollister, (spółka-córka Abercrombie & Fitch), która otworzyła pierwszy sklep w warszawskiej Galerii Mokotów.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9614

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 923188
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane