REKLAMA
REKLAMA

Carrefour: Skłonność konsumentów do zakupów spada

Autor: dlahandlu.pl 15 maja 2013 12:39

Majowa wartość Barometru Carrefour - Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej wyniosła -15,5 punktu (w skali od -100 do +100). Oznacza to spadek wartości Barometru w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca o 0,7 punktu i dalsze utrzymywanie się jego wartości poniżej zera, co wskazuje na niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej. Warto jednak zaznaczyć, że średnia wartość Barometru Carrefour w 2013 roku jest wyższa, niż średnia dla roku 2012.

REKLAMA
Na zmianę wartości Barometru negatywnie wpłynęły: obniżenie skłonności konsumentów do zakupów, spadek bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, spadek nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, spadek dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Spadek wartości Barometru łagodzony był przez: wzrost ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej oraz spadek inflacji.
Pomimo spadku notowania Barometru Koniunktury Konsumenckiej, warto zwrócić uwagę, że nastąpił on po dwóch kolejnych miesiącach wzrostu. Dzięki temu jego średnia wartość w pierwszych miesiącach 2013 roku jest nieco wyższa niż średnia w całym roku 2012.
Wyraźnie ujemna wartość wskaźnika wskazuje jednak na utrzymywanie się złego stanu koniunktury gospodarczej. Najniższa od wielu lat dynamika spożycia indywidualnego, czyli konsumpcji, stanowi skutek spowolnienia wzrostu gospodarczego, wynikającej z niego złej sytuacji na rynku pracy oraz niekorzystnych oczekiwań i prognoz makroekonomicznych.

- Według najnowszych prognoz IBnGR, gospodarka polska w 2013 roku osiągnie najniższe od ponad dekady tempo wzrostu gospodarczego.
W pierwszej połowie roku tempo wzrostu gospodarczego utrzymywać się będzie na poziomie poniżej jednego procenta. Towarzyszyć temu będzie spadek nakładów brutto na środki trwałe, czyli inwestycji, oraz niskie tempo wzrostu spożycia, czyli konsumpcji - ocenia dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.
W drugiej połowie roku koniunktura gospodarcza nieco się poprawi, jednak nadal nie będzie ona korzystna. Wzrośnie zarówno dynamika konsumpcji jak i inwestycji, chociaż tempo wzrostu inwestycji utrzymywać się będzie nadal na poziomie poniżej zera.
Bardziej znaczące ożywienie powinno nastąpić dopiero w 2014 roku. 
Barometr Carrefour - Wskaźnik Koniunktury Konsumenckiej to projekt opracowywany na zlecenie Carrefour przez IBnGR z częstotliwością miesięczną.

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12518

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA