REKLAMA
REKLAMA

Case study Dyskontów Czerwona Torebka (przyczyny wycofania się z rynku)

Autor: www.dlahandlu.pl 9 lipca 2015 09:59

Case study Dyskontów Czerwona Torebka (przyczyny wycofania się z rynku) Czerwona Torebka wybrała bardzo konkurencyjne lokalizacje; fot. dyskonty.pl

Firma Market Side przeprowadziła case study sklepów Czerwona Torebka. Jej zdaniem przyczyny szybkiego wycofania się z rynku dyskontów tej spółki są zapewne złożone, ale jedną z istotnych jest lokalizacja sklepów. Operator wybrał bardzo konkurencyjne miejscowości, silnie spenetrowane przez inne dyskonty.

REKLAMA

- Lokalizacja sklepów w Gorzowie Wielkopolskim (na koniec 2013 r. działały tam 23 dyskonty), Słupsku (20 dyskontów) czy nawet w mniejszych miastach, takich jak Wolsztyn (5 dyskontów) lub Szprotawa (4 dyskonty) wydaje się mało przemyślaną decyzją. W 25 sklepach na 31 działających w zasięgu do 500 metrów działał inny sklep dyskontowy (wskaźnik 81 proc., przy średniej dla wszystkich dyskontów 38 proc,) - czytamy w raporcie "Rozwój dyskontów w Polsce na tle innych formatów handlowych".

Gdyby sklepy Czerwonej Torebki znalazły się w miastach o konkurencji na poziomie choćby przeciętnej dla danej kategorii miast, to sieć mogłaby liczyć na dodatkowe 250 tys. transakcji miesięcznie (zakładając działanie samego konceptu na poziomie średniej dla rynku).

Biorąc pod uwagę miasta pow. 500 tys. mieszkańców średnia populacja na sklep dla Polski wynosi 10,8 tys., dla lokalizacji Czerwonej Torebki - 8,2 tys., co daje różnicę 2,6 tys.. W takich miastach Czerwona Torebka umiejscowiła 2 sklepy.

W mieście o wielkości 201-500 tys. mieszkańców średnia wynosi 7,9 tys. a dla Czerwonej Torebki 7,4 tys. Spółka zbudowała 4 sklepy w takich lokalizacjach.

W mieście o wielkości 101-200 tys. mieszkańców średnia wynosi 7,7 tys. a dla Czerwonej Torebki 7 tys. Spółka ma 5 sklepów w takich lokalizacjach.

W mieście 51-100 tys. mieszkańców średnia populacja na sklep to 6,9 tys. , w przypadku Czerwonej Torebki - 5 tys. Spółka zbudowała 5 sklepów w takich miejscowościach.

W miejscowości 20-50 tys. mieszkańców średnia populacja na sklep wynosi 6,4 tys., a dla Czerwonej Torebki - 5,4 tys. Spółka zbudowała 10 sklepów w takich miejscowościach.

Natomiast w miejscowościach liczących 10-20 tys. mieszkańców średnia populacja na sklep wynosi 5 tys., a dla Czerwonej Torebki - 3 tys. Spółka zbudowała 3 sklepy w takich miejscowościach.

Przypomnijmy, w kwietniu br. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie spółki zależnej - Dyskont Czerwona Torebka - podjęło uchwałę o jej rozwiązaniu i przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego.

Zarząd spółki wyjaśniał, iż decyzja o likwidacji została podjęta z uwagi na odchylenia od realizacji przyjętych założeń ekonomicznych dla sieci sklepów dyskontowych. - Podejmując powyższą decyzję wzięto również pod uwagę, iż agresywna walka cenowa w tym segmencie rynku powoduje zwiększenie zapotrzebowania na środki finansowe, których zaangażowanie mimo wszystko nie gwarantuje uzyskania zadowalającej stopy zwrotu z inwestycji - podsumowała wtedy spółka.

  • Tak sobie myślę 2015-08-18 18:16:57

    Zapewne pomysł na biznes Czerwonej Torby polegał na pobraniu od wynajmujących im lokale naiwnych posiadaczy po 750 tys zł prowizji za znalezienie najemcy. Czyli jedna czerwona chyba 11 pobierała prowizję, ze to że najemcą była czerwona 5 lub 7 z końcówką SKA. Zatem rozkręcili biznes nie za swoje. Komu jeszcze nie zapłacili? - dostawcom, ale to za chwile wyjdzie. Sklepy prowadzili agenci jak w Żabce, żeby na nich przerzucić ryzyko pracowników. Do tego szlagierowy pomysł, aby przyciągać klienta nie marką własną, tylko sprzedażą pół-hurtową z obniżoną ceną. Przykładowo zgrzewka Pepsi taniej, ale po co komu zgrzewka jak w konkurencyjnym dyskoncie można było kupić jedną sztukę o parę groszy drożej. Aha, a lokale to już całkowita porażka, same spady po wyprowadzającej się w lepsze miejsce Biedronce, Plusie itp.

  • posen 2015-07-10 13:00:57

    Dodam jeszcze, że obsługa w tych sklepach to był poziom Biedronki z początków działalności. Innymi słowy dno plus braki towarów = nieudany biznes. Ale pewnie taki był plan i został zrealizowany.

  • Poznan 2015-07-09 22:08:04

    Jest to biznes M. Świtalskiego i każdy wie, że z tym Panem nie robi się... interesów chyba że ktoś jest biznesowym samobójca.

ZOBACZ WSZYSTKIE (5)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4835

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA