Cash back notuje trzycyfrowe tempo wzrostu

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 19 września 2013 14:39

Jak wynika z analizy First Data Polska Polacy coraz chętniej korzystają z usługi cash back. Usługa ta pozwala wypłacać niewielką ilość gotówki podczas płatności kartą w terminalach płatniczych tysięcy punktów handlowo-usługowych. Co roku przybywa kilkaset tysięcy tego typu transakcji, zaś liczba miejsc, gdzie gotówkę można pobrać bezpośrednio u kasjera jest już prawie dwa razy większa niż liczba bankomatów. Liczba transakcji w ramach cash back wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat o 108 proc.

Choć usługa cash back jest obecna na polskim rynku od 2006 roku, nie jest jeszcze tak popularna jak na przykład w Wielkiej Brytanii, gdzie według szacunków Brytyjskiej Rady Płatności ośmiu na dziesięciu Brytyjczyków twierdzi, że ma łatwy i wygodny dostęp do gotówki a ponad jedna trzecia (40%) preferuje wypłatę gotówki w sklepowej kasie. Jest to duża zasługa punktów sprzedaży, które silnie promują tę usługę. W największych brytyjskich sieciach handlowych np. w Tesco kasjer pyta każdego klienta płacącego kartą za zakupy o chęć skorzystania z cash back.

- Mniejsza niż w Wielkiej Brytanii popularność cash back na polskim rynku nie wynika z braku zainteresowania tą usługą wśród polskich konsumentów czy niewystarczającej infrastruktury. Zwyczajnie Polacy nie wiedzą, że mogą z niej korzystać i wolą używać metod, do których przywykli jak np. bankomat. W tym zakresie potrzebna jest większa edukacja i promocja ze strony wszystkich graczy zaangażowanych w popularyzację tej usługi - banków, organizacji kartowych, akceptantów i agentów rozliczeniowych - twierdzi Janusz Diemko prezes First Data Polska, właściciela marki POLCARD.

Usługa cash back przynosi korzyści zarówno dla sklepu jak i klienta. Klienci większości banków nie ponoszą żadnych dodatkowych opłat za tę transakcję, zatem jest ona wygodną alternatywą dla bankomatów, szczególnie jeśli bank pobiera wysoką prowizję za wypłatę z obcego urządzenia. Sklep natomiast buduje w świadomości klienta wizerunek firmy nowoczesnej i świadczącej kompleksową obsługę, co sprawia, że wraca on do sklepu chętniej i wydaje więcej.

Według danych NBP trzy lata po wprowadzeniu usługi cash back na polski rynek w 2009 roku konsumenci dokonali 120 tys. takich transakcji. W pierwszym kwartale 2013 roku NBP szacowało, że było ich ponad 760 tys. co daje wzrost o 536 %. W porównaniu do transakcji z użyciem bankomatów (ponad 180 mln w 1 kw. 2013) wciąż jest to niemal niezauważalna liczba, należy jednak dodać, że sieć akceptacji cash back jest większa. Z danych NBP wynika, że w Polsce jest ponad 18,5 tys. bankomatów, podczas gdy punktów honorujących usługę cash back jest ok. 30 tys.
 


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12438

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane