REKLAMA
REKLAMA

CBRE: Centra handlowe w dużych miastach są magnesem dla sieci detalicznych

Property News 15 maja 2012 10:04

- Duże miasta nadal cieszą się zainteresowaniem deweloperów. W tej chwili w dużych ośrodkach i ich aglomeracjach znajduje się prawie 390 tys. mkw. nowej powierzchni najmu w budowie. Lokalizacje te oferują największy potencjał i są magnesem dla znanych, międzynarodowych sieci detalicznych - tłumaczy w rozmowie z portalem Propertynews.pl Karina Kreja, dyrektor w dziale badań rynku, CBRE.

REKLAMA
Które polskie miasta cieszą się dziś największym zainteresowaniem deweloperów działających na rynku centrów handlowych?

Podaż powierzchni handlowych w latach 2012 i 2013 dzieli się pomiędzy duże miasta - z liczbą mieszkańców powyżej 400 tys., średnie - 200-400 tys. oraz małe - poniżej 200 tys.

Obecnie w budowie znajduje się ponad 990 tys. mkw. nowej powierzchni najmu w centrach handlowych, z czego 322 tys. tj. 32 proc.dotyczy projektów zlokalizowanych w małych miastach.

Ze względu na wczesna fazę rozwoju handlu wielkopowierzchniowego w małych miastach ekspansja deweloperów na tych rynkach jest obecnie wiodącym trendem. Przykładem takich lokalizacji są m.in.: Krosno, Inowrocław czy Kędzierzyn-Koźle. We wszystkich tych miastach powstają średniej wielkości centra, powyżej 20 tys. mkw. powierzchni najmu, które gwałtownie zmienią ich krajobraz handlowy. Z kolei w innych małych miasta, takich jak Siedlce czy Bełchatów, powstają już nie pierwsze, a kolejne centra handlowe.

Co dalej z planami inwestorów w najgorętszych lokalizacjach? Jaka jest recepta na sukces w miastach z wysokim poziomem konkurencji?
Duże miasta nadal cieszą się zainteresowaniem deweloperów. W tej chwili w dużych ośrodkach i ich aglomeracjach znajduje się prawie 390 tys. mkw. nowej powierzchni najmu w budowie. Lokalizacje te oferują największy potencjał i są magnesem dla znanych, międzynarodowych sieci detalicznych.

W Warszawie, przy podaży na poziomie 1,3 mln mkw. powierzchni handlowej, pozostaje mniej niż 1 proc. niewynajętej powierzchni, co oznacza, że dwie lub trzy nowe galerie handlowe o powierzchni 30-40 tys. mkw. każda, zostałyby natychmiast wchłonięte przez rynek.

Z drugiej strony, w dużych miastach dużo trudniej tworzy się nowe projekty. Głównym powodem jest brak dobrych lokalizacji, gdyż najlepsze z nich są już zajęte. Nowe projekty muszą się zaś wpasować w istniejący układ i hierarchię handlu. Pomimo wielu starań deweloperów, wiele projektów w dużych miastach ma trudności z realizacją inwestycji i przyciągnięciem odpowiednich najemców. Przykładem może być projekt Łaciny w Poznaniu, który pomimo bardzo dobrej lokalizacji i konceptu, nie może zostać uruchomiony przez spółkę Apsys. Wszystko ze względu na dużą konkurencję rynkową.

Więcej na www.propertynews.pl

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4252

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA