CMR: Średnia wartość koszyka w małych sklepach to 12,30 zł

Autor: dlahandlu.pl 20 września 2016 11:08

CMR: Średnia wartość koszyka w małych sklepach to 12,30 zł

Jak wynika z danych CMR w sierpniu 2016 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wzrosła o 2,4 proc. w ujęciu rdr. mimo iż liczba transakcji zmniejszyła się w tym czasie o 5%. i spadła o 2,2 proc. w ujęciu mdm.


Średnia wartość transakcji w sierpniu 2016 r. wyniosła 12,30 zł, prawie tyle samo co w lipcu 2016 r. i o 7,4 proc. więcej niż w sierpniu 2015 r.

Drugi miesiąc tegorocznych wakacji był raczej chłodny, co znalazło odzwierciedlenie w koszykach zakupowych w sklepach małoformatowych. W porównaniu z ubiegłorocznym sierpniem, kiedy wszystkim dawały się we znaki rekordowo wysokie temperatury, odnotowano spadek wszystkich kategorii, które dobrze sprzedają się właśnie w upały, czyli napojów, piwa i lodów.
W sierpniu br. klienci sklepów małoformatowych wydali na piwo o 10% mniej niż przed rokiem, ale znacznie częściej sięgali w tym czasie po wódki smakowe (wartość sprzedaży wzrosła rdr aż o 25%), wina stołowe, a także whisky.
Niższe temperatury negatywnie wpłynęły na sprzedaż napojów – w sierpniu w koszykach rzadziej niż przed rokiem i przed miesiącem pojawiały się napoje gazowane, a także wody czyste (wydatki na wody z dodatkami smakowymi zmniejszyły się o 30% w ujęciu rdr i o 5% w ujęciu mdm). Nawe napoje izotoniczne, których sprzedaż w ostatnim czasie dynamicznie rosła, w sierpniu odnotowały spore spadki - wydatki na nie były o 7% niższe niż w lipcu i o 16% niższe niż w sierpniu ubiegłego roku. Z danych paragonowych wynika też, że w sierpniu zamiast po napoje typu ice tea (spadek wartości sprzedaży o 23%w ujęciu rdr) klienci sklepów małoformatowych sięgali raczej po tradycyjne, gorące herbaty (ich sprzedaż wzrosła z kolei o prawie 20% w porównaniu z sierpniem rok wcześniej).
Największe spadki dotknęły jednak kategorię lodów – w sierpniu 2015 r. zimne specjalności w rożku, kubeczku lub na patyku można było znaleźć na 7% wszystkich paragonów, natomiast w sierpniu br. sięgał po nie tylko co dwudziesty kupujący. Klienci sklepów małoformatowych w sierpniu br. nie potrzebowali tak bardzo ochłody, a apetyt na coś słodkiego częściej niż przed rokiem zaspokajali czekoladą, batonami, wafelkami lub ciastkami (wszystkie te kategorie odnotowały wzrost sprzedaży w porównaniu z sierpniem 2015 r.).
Niewielki wzrost obrotów odnotowany w ujęciu rdr to głównie efekt wyższych wydatków na wyroby tytoniowe, które odpowiadają za znaczną część wartości sprzedaży sklepów małoformatowych.
Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
 
Centrum Monitorowania Rynku jest agencją badawczą specjalizującą się w badaniach danych transakcyjnych, które pobiera on-line z reprezentatywnej, ogólnopolskiej próby sklepów spożywczych. Badane są trendy sprzedaży całości asortymentu sklepów, zarówno produktów paczkowanych, jak i zmiennowagowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11381

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane