Co gra w galeriach handlowych przed świętami? Wcale nie „Last Christmas”

Autor: pr 16 grudnia 2015 13:51

Co gra w galeriach handlowych przed świętami? Wcale nie „Last Christmas” fot. za youtube.com

Galerie handlowe kuszą nas świątecznymi dekoracjami, piosenkami i zapachami już od listopada. Dlaczego tak wcześnie? Jakie piosenki znajdują się w świątecznej „top 10”?

Wbrew powszechnemu przekonaniu to nie kultowe "Last Christmas" jest najczęściej granym świątecznym utworem w galeriach handlowych. Na liście najbardziej topowych utworów zajmuje dopiero 11. miejsce, a tuż za nim jest równie popularne "All I Want For Christmas Is You". Jak zatem wygląda podium?„Winter Wonderland” na miejscu pierwszym, „Santa Claus Is Coming To Town” na drugim, a pierwszą trójkę zamyka nieśmiertelne „Jingle Bells”. Wszystkie te utwory to prawdziwe klasyki – „Winter Wonderland” i „Santa Claus Is Coming To Town” pochodzą z lat 30. XX wieku, a historia „Jingle Bells” sięga połowy XIX wieku. –Od kilkunastu lat topowe piosenki są rzeczywiście te same. Nie są to jednak tylko oryginały – co roku powstają kolejne covery najbardziej znanych i lubianych utworów – mówi Patryk Wierniuk z firmy IMS. – Dominuje muzyka zagraniczna, ponieważ jest stosunkowo mało znanych polskich utworów świątecznych czy nawet zimowych. Najbardziej popularny to „Z kopyta kulig rwie” Skaldów z 1969 roku – dodaje ekspert.

Ważną rolę w kreowaniu świątecznej atmosfery ma również zapach. Najczęściej ten pamiętany z dzieciństwa, z rodzinnego domu – aromatami najczęściej kojarzącymi się ze świętami są zapachy mandarynek, pomarańczy, pieczonego ciasta, cynamonu, wanilii, cynamonu czy choinki. Jak tłumaczą eksperci IMS, doznania węchowe są tymi, które najsilniej zapadają w pamięć. – Badania przeprowadzone przez naukowców Richarda Axela i Lindę Buck dowodzą, że pamiętamy zapachy sprzed nawet 50 lat – tłumaczy Wojciech Grendziński z IMS. –Tak świetna „pamięć zapachowa” sprawia, że myśląc o świętach, automatycznie wracamy do wspomnień z najmłodszych lat. I ten właśnie mechanizm wykorzystujemy, kreując zapachy dla galerii handlowych na szczególny okres Bożego Narodzenia.

Dlaczego galerie handlowe wprowadzają świąteczne elementy już w listopadzie? Po pierwsze oczywiście, aby zwiększyć sprzedaż, wydłużając okres zakupowy do maksimum. Poza tym, jak wynika z ostatnich badań przeprowadzonych przez GFK dla firmy PayPal, aż 43,3 procent Polaków zaczęło kupować prezenty już w listopadzie albo nawet wcześniej. Nie jest to jednak jedyny powód. Świąteczny nastrój to złożenie wielu czynników wpływających na naszą psyche. Do elementów takich jak atmosfera, zapach czy nastrój innych osób przebywających w danym miejscu należy dodać tradycyjne elementy kultury kultywowane w społeczeństwie europejskim przez setki lat. Nic dziwnego, że handlowcy starają się tworzyć świąteczną otoczkę stopniowo i systematycznie, zamiast stawiać dekoracje z dnia na dzień.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12313

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane