PARTNER PORTALU Partner portalu: Herosi Polskiej Przedsiębiorczości

Coface: Obroty w handlu rosną dzięki konsumpcji, niskie marże i zyski skutkiem deflacji

Autor: dlahandlu.pl 18 grudnia 2015 19:56

Coface: Obroty w handlu rosną dzięki konsumpcji, niskie marże i zyski skutkiem deflacji Deflacja cen przyczyniła się do spadku marż i niskich zysków, fot. Shutterstock

Sektor detaliczny w Polsce korzysta na wyższych wydatkach gospodarstw domowych i rosnącym optymizmie konsumentów. W rezultacie detaliści wygenerowali wyższe obroty handlowe, ale duża konkurencja i okres deflacji cen przyczyniły się do spadku marż i niskich zysków. Firmy nadal będą korzystać na dobrych perspektywach dynamiki popytu, ale trudności wciąż będą odczuwalne - czytamy w raporcie firmy Coface.

Głównymi wyzwaniami dla branży będzie utrzymująca się duża konkurencja, która poskutkuje dalszymi przejęciami w sektorze, elastyczne dostosowywanie się do zmieniających się preferencji zakupowych klientów, jak również planowane wprowadzenie nowego obciążenia podatkowego.

Prognozy zakładają, że polska gospodarka zanotuje solidne poziomy wzrostu gospodarczego, tj. 3,5 proc. w tym roku i 3,4 proc. w 2016 r. Gospodarka korzysta na dobrej sytuacji na rynku pracy potwierdzonej przez stopę bezrobocia najniższą od 7 lat oraz przyzwoitą dynamikę wzrostu wynagrodzeń. Ten ostatni czynnik jest dodatkowo wspierany w ujęciu realnym przez deflację, która jest obecna w polskiej gospodarce od połowy 2014 roku. W obliczu sprzyjającego otoczenia makroekonomicznego i wskaźników optymizmu konsumentów na poziomie najwyższym od 2008 roku rosną wydatki gospodarstw domowych. Przedsiębiorstwa odnotowują wyższy popyt potwierdzony przez dodatnią dynamikę sprzedaży detalicznej, zarówno w przypadku produktów codziennej potrzeby, jak i dóbr trwałego użytku.

 Podczas gdy deflacja cen sprzyja sile nabywczej konsumentów, to dla firm sektora detalicznego przedłużający się okres spadku cen jest czynnikiem negatywnym. Odpowiednio wcześniejsze uzupełnianie stanów magazynowych nie pozwalało polskim detalistom - w większości sklepom spożywczym - na bieżące korzystanie ze spadku cen. Pomimo, że wyższe wydatki konsumentów wspierają handel detaliczny, to jednak gospodarstwa domowe część swojego dochodu przeznaczają na odbudowywanie oszczędności, a nie wyłącznie na konsumpcję. W obliczu wyższego popytu, ale także dużej konkurencji i niskich marż, detaliści byli w stanie wygenerować wyższe obroty handlowe, ale w wielu przypadkach osiągnięte zyski były niższe niż przyjęte założenia i cele. Aby pozostać rentownymi firmy poszukiwały możliwości zwiększenia zysków poprzez redukcję kosztów, wzrost udziału sprzedaży produktów premium, generujących zazwyczaj wyższe marże, jak również wprowadzanie dodatkowych kampanii marketingowych. Detaliści doświadczyli także zmieniających się preferencji zakupowych polskich klientów, dla których nadal ważnym kryterium wyboru jest cena, ale także oferta produktów czy bliskość sklepu. Połączenie takich korzyści jak atrakcyjne ceny, niedaleka lokalizacja sklepu czy dostosowywanie się do preferencji konsumentów przyczyniło się do rosnącej liczby sklepów dyskontowych w Polsce w ostatnich latach.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9793

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 923188
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane