Colliers ocenia potencjał handlowy mniejszych miast Polski

Autor: www.dlahandlu.pl 11 stycznia 2013 15:35

Firma Colliers International przygotowała raport "Nowe szlaki na handlowej mapie Polski", w którym wskazuje mniejsze miasta z przedziału 30-100 tys. mieszkańców, które mają najwyższy potencjał handlowy w na terenie Polski.

W regionie centralnym, w województwie mazowieckim największym potencjałem handlowym wyróżniają się Sochaczew, Pruszków, Otwock i Grodzisk Mazowiecki a w łódzkim Kutno i Zgierz.
W województwie śląskim to Racibórz i Cieszyn zostały wskazane jako najbardziej atrakcyjne lokalizacje dla kolejnych inwestycji handlowych, przy czym konurbacja górnośląska, w skład której wchodzi ponad 20 miast położonych w bliskiej odległości od siebie i dobrze skomunikowanych, została potraktowana jako jeden rynek.
W województwie małopolskim wysokim potencjałem charakteryzuje się Nowy Targ.
Ciekawym przypadkiem jest Zakopane. Choć miasto plasuje się w grupie poniżej 30 tys. mieszkańców, liczba turystów przyjeżdżających do Zakopanego przewyższa ją kilkukrotnie. Wzmożony ruch turystyczny sprzyja rozwojowi handlu i przyciąga międzynarodowe marki.
Przygraniczne położenie województw dolnośląskiego i opolskiego może wpływać pozytywnie na potencjał handlowy miast z tych województw. Przykładem może być rozwinięty rynek handlowy w Zgorzelecu, w którym centra handlowe kierują swoją ofertę także do niemieckich klientów. Wyjątkowym miastem jest także Lubin ze względu na bardzo wysoką siłę nabywczą mieszkańców (wyższa o ponad 30 proc. od średniej krajowej), a także Nysa, w której na chwilę obecną brak jest nowoczesnego centrum handlowego.
Województwa wschodniej części Polski: lubelskie, podkarpackie, podlaskie i świętokrzyskie charakteryzują się najniższą wartością siły nabywczej w kraju i w związku z tym planowane w tym regionie inwestycje wymagają szczególnej ostrożności i dopasowania formatu do możliwości lokalnych rynków.
W województwie lubelskim na uwagę zasługują Puławy i Łuków, w podkarpackim miastem o najwyższym potencjale handlowym jest Sanok, a w podlaskim Augustów.

Analitycy firmy Colliers poddali analizie także województwo lubuskie, wielkopolskie i zachodniopomorskie. W zachodniopomorskim najwyższą ocenę otrzymały Kołobrzeg i Świnoujście. Pomijając korzystne parametry społeczno-ekonomiczne Kołobrzegu i Świnoujścia, miasta te są także popularną destynacją niemieckich pensjonariuszy, którzy korzystają z bogatej oferty sanatoryjnej obu kurortów. Poza tym, w miastach tych na dzień dzisiejszy nie ma nowoczesnego obiektu handlowego o powierzchni powyżej 5 000 mkw. W województwach wielkopolskim i lubuskim nie zidentyfikowano miast o wysokim potencjale inwestycyjnym. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10467

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane