PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Colliers: w 2011 r. firmy będą przejmować lokalizacje od słabszych konkurentów

Autor: Colliers International 28 marca 2011 19:28

Rośnie liczba projektów handlowych mających szansę na otrzymanie finansowania i wejścia w fazę budowy, co oznacza wzrost podaży w nadchodzących latach. Ponieważ większość najemców poważne problemy ma już za sobą, możemy oczekiwać utrzymania się popytu na stabilnym poziomie - wynika z raportu firmy Colliers International.

REKLAMA

W 2011 firmy będą korzystać z możliwości przejęcia atrakcyjnych lokalizacji od słabszych konkurentów. Silne marki będą zwiększać powierzchnię posiadanych modułów, by poprawić wyniki sprzedaży. Będzie również rosło ich zainteresowanie lokalizacjami przy najlepszych ulicach handlowych.- Widoczna jest jednak tendencja uczestników rynku do konsolidacji zajmowanych powierzchni. Jednym ze sposobów jest koncentracja na najlepiej prosperujących sklepach w kluczowych lokalizacjach i jednoczesna redukcja powierzchni lub zamykanie mało rentownych placówek - mówi Małgorzata Trzaskowska, dyrektor działu powierzchni handlowych w Colliers International. -Innym sposobem może być zwiększanie zajmowanego metrażu w najlepszych lokalizacjach w celu uzyskania korzyści skali oraz poszerzenia zakresu i jakości oferty 

Po znaczącym spowolnieniu odnotowanym w roku 2009 sytuacja na rynku powierzchni handlowych w minionym roku ustabilizowała się. Mimo że najemcy nadal szczegółowo analizowali wyniki finansowe, a wiele firm ciągle szukało rozwiązań pozwalających zmniejszyć koszty, na rynku widać było rosnący optymizm. Sprzedaż detaliczna rosła. Większe firmy wykorzystały szanse, jakie stworzył rynek, by wzmocnić swoją pozycję.

W 2010 roku na rynek dostarczone zostało tylko 460 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Jednocześnie wzrosła aktywność deweloperów, czego przejawem było rozpoczęcie budowy projektów o łącznej powierzchni ponad 670 tys. mkw.
Pod koniec roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce kształtowała się na poziomie 8,04 mln mkw. Nowa podaż dostarczona na rynek w ciągu całego 2010 roku wyniosła około 460 tys. mkw.

Większość nowej powierzchni handlowej została dostarczona w małych i średnich miastach. Pod koniec grudnia 2010 całkowity zasób powierzchni handlowych na wyżej wymienionych rynkach osiągnął 2,9 mln mkw. Wśród największych zakończonych projektów należy wymienić centrum handlowe Victoria (43 tys. mkw.) w Wałbrzychu oraz Gemini Park (41,5 tys. mkw.) w Tarnowie.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 15852

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA