PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Czesi zaostrzają przepisy wobec sieci handlowych

Autor: WPHI, „Mlada Fronta Dnes”, ekonomika.idnes.cz 7 września 2015 10:40

Czesi zaostrzają przepisy wobec sieci handlowych fot. shutterstock

Kluczowe komisje Izby Poselskiej poparły nowelizację ustawy o znaczącej pozycji rynkowej (zákon o významné tržní síle). Celem nowelizacji jest zaostrzenie i doprecyzowanie zawartych w ustawie wymogów postawionych sieciom handlowym, takich jak np. zakaz zwrotu niesprzedanych towarów tuż przed wygaśnięciem okresu ich przydatności do spożycia czy obowiązek zapłaty dostawcom za towar w ciągu 30 dni.

REKLAMA

Cały proces legislacyjny uda się zakończyć najprawdopodobniej jeszcze w br.

Zmiany najbardziej dotkną sprzedawców artykułów spożywczych z obrotami powyżej 5 mld CZK (ok. 783 mln zł), a więc w praktyce przede wszystkim sieci handlowe, kontrolujące obecnie 65 proc. rynku.

Sieci handlowe twierdzą, że nowe przepisy mogą doprowadzić do wzrostu cen artykułów spożywczych. Przewidziane w nowej ustawie kary są wysokie (do 10 proc. rocznych obrotów lub do 10 mln CZK – ok. 1,5 mln zł), a przepisy zakazują dodatkowo ich przenoszenia na dostawców, stąd sieci handlowe mogą chcieć skompensować sobie ew. straty wyższą ceną oferowanych produktów. Czeska izba producentów żywności jest jednak zdania, że marże sieci są i tak dostatecznie wysokie, a samo przyjęcie pierwszej wersji ustawy w 2010 r. nie spowodowało – mimo zgłaszanych obaw – zauważalnych zmian w cenach.

Kolejnym argumentem zgłaszanym w dyskusji nt. nowelizacji jest jego możliwy wpływ na zmianę źródeł zaopatrzenia sieci: np. wg przedstawicieli opozycyjnej ODS nowa ustawa stanie się barierą dla rodzimych dostawców, a wielcy sprzedawcy ominą zawarte w niej przepisy poprzez zakupy towarów za granicą. Choć zauważalnie rośnie udział klientów preferujących artykuły żywnościowe czeskiego pochodzenia, dla większości konsumentów najważniejszą rolę wciąż odgrywa cena. Stąd – choć takie sieci jak Kaufland czy Penny Market opierają swoje strategie marketingowe na promocji czeskich produktów – sprzedawcy będą starali się zapewne dotrzeć przede wszystkim do największej grupy potencjalnych klientów.

 

  • :/ 2015-09-16 13:39:21

    z tym terminem płatności to jakiś absurd totalny, większość artykułów ma rotacje powyżej 30 dni (chemia i np. baby food nawet 60-70) plus kilka dni magazyn oznacza kredytowanie sprzedaży za pośrednictwem banków (kredyty obrotowe), albo cięcie takich kategorii żeby wyjść na rotację 30 dni. Jak dla mnie rozwiązanie szyte pod banki.

  • Alka 2015-09-16 12:22:51

    No i co można, można stworzyć takie prawo, aby pozycja stron chociaż trochę przypominała równowagę. I u nas powinno być to samo. Sieci zawsze będą manipulować, tak jak banki, więc należy ich w końcu wyprostować...

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 14189

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA