REKLAMA
REKLAMA

Dla 45 proc. Polaków ważne, by kosmetyk był produktem polskim

Autor: wirtualnemedia.pl 17 lutego 2016 10:20

Konsumenci najczęściej kupują kosmetyki w drogeriach. Od trzech lat w górę pną się dyskonty, które zajmują miejsce po hipermarketach - wynika z badania PMR.

REKLAMA

Najbardziej popularnym miejscem zakupów kosmetyków są drogerie (79%). W tych punktach częściej dokonują zakupów kobiety (86%) niż mężczyźni (67%). Popularność drogerii jako miejsca zakupów wzrasta wraz z wykształceniem (od 66% wśród osób z wykształceniem podstawowym do 89% z wyższym) i dochodami (74% wśród osób z dochodami do 1000 zł, 87% z dochodami powyżej 2000 zł).

W hipermarkeatach kosmetyki kupuje blisko 25% badanych.

Na trzecim miejscu znalazły się dyskonty, które w ostatnich latach mocno poszerzyły oferty kosmetyków zarówno tych markowych, jak i pod markami własnymi. W zeszłorocznej edycji dyskonty zajmowały czwarte miejsce w tym zestawieniu, a w edycji z 2014 r. - dopiero siódme. Udział dyskontów w rynku kosmetycznym wzrósł z 6% w 2010 roku do 10,5% w roku 2015.

W 2018/2019 gwałtowny wzrost dyskontów ma wyhamować. Oczekiwana poprawa sytuacji finansowej polskich konsumentów i wzrost ich siły nabywczej mają sprzyjać zwiększaniu wydatków na kosmetyki ze średniej i wyższej półki cenowej, których najszersza oferta dostępna jest właśnie w drogeriach. Ponadto według PMR dyskonty nie będą w stanie w nieskończoność poszerzać swojej oferty kosmetycznej, gdyż są mocno ograniczone powierzchnią handlową. W związku z tym przyrost oferty w niedługim czasie ma przestać podbijać wzrosty sprzedaży kosmetyków w tym kanale.

Dla 88% respondentów ważnym kryterium okazała się dobra jakość, rozumiana też jako dobra skuteczność danego produktu. W drugiej kolejności najwięcej wskazań dotyczyło zapachu danego kosmetyku - okazało się, że spełnienie tego kryterium przez konkretny produkt jest ważne dla 79% respondentów.

Cena w tegorocznej edycji badania zajęła ona trzecie miejsce pod względem ważności przy wyborze kosmetyków. Jako bardzo ważne kryterium wskazało ją 77% respondentów, podczas gdy dla 8% respondentów nie ma ona żadnego znaczenia przy wyborze kosmetyku.

Naturalność danego kosmetyku to kryterium wskazane jako ważne przez 55% respondentów. Odsetek osób, które uważają to kryterium za ważne rośnie na przestrzeni lat.

Podobnie jak kryterium ceny, również kryterium znanej marki traci na znaczeniu przy wyborze kosmetyków przez konsumenta. Ma to związek z silnym w ostatnich latach rozwojem marek własnych, również w segmencie kosmetyków. W tegorocznej edycji badania znana marka była ważnym kryterium dla blisko połowy respondentów, a 1/4 zadeklarowała, że to kryterium nie ma dla nich żadnego znaczenia.

45% respondentów wskazało, że ważnym dla nich kryterium jest to, by kupowany kosmetyk był produktem polskim. Według PMR odsetek takich odpowiedzi będzie rósł w kolejnych edycjach badania, a ma to związek z zauważonym przez graczy rynkowych trendem patriotyzmu konsumenckiego.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13616

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA