Dla mieszkańców ważniejsze rynki niż centra handlowe

Autor: PAP 25 czerwca 2012 17:06

Dla większości mieszkańców Katowic i Gliwic tamtejsze rynki są ważniejsze niż centra handlowe - wynika z badań socjologów Uniwersytetu Śląskiego.

Mieszkańcy traktują przestrzeń centrów swoich miast emocjonalnie. Pytani o przestrzeń centrów handlowych, zwykle nie potrafią lub nie chcą określić swego stosunku do nich, albo uważają je tylko za miejsce robienia zakupów.

Okazało się m.in., że choć robienie zakupów w centrach handlowych zadeklarowało ok. 90 proc. pytanych, tylko 40 proc. zaznaczyło, że lubi przestrzeń tych miejsc. 40 proc. odpowiadało np., że centra handlowe to tylko "wielkie sklepy" czy "miejsca robienia zakupów". 10 proc. uważało np., że to "fantastyczne", "atrakcyjne miejsca", a ostatnie 10 proc., że to "miejsca koszmarne", "świątynie konsumpcji".

Wśród wniosków autorzy wskazywali, że badania m.in. potwierdziły coraz silniejszy konsumpcyjny charakter przestrzeni publicznych, a także coraz większą pasywność społeczeństwa, wyrażającą się w tym, że mieszkańcy niespecjalnie chcą w przestrzeniach publicznych przebywać. Dla zdecydowanej większości pytanych mieszkańców obu miast miejscem, gdzie najlepiej się czują, okazało się najbliższe otoczenie - własna dzielnica.

Jednocześnie z przeprowadzonych obserwacji wynikało, że zarówno w centrach miast, jak i centrach handlowych stosunkowo niewiele jest osób starszych.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11051

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane