DNB: W handlu pracuje 2 mln osób

Autor: dlahandlu.pl/pr 20 maja 2015 11:52

Według ubiegłorocznego raportu Banku DNB i firmy Deloitte firmy handlowe wraz z sektorami powiązanymi z handlem wytwarzają w Polsce 29 proc. wartości dodanej w gospodarce. Handel to także prawie 2 mln miejsc pracy, a w sektorach powiązanych kolejne 1,6 mln, co łącznie stanowi 3,6 mln zatrudnionych, czyli 26 proc. ogółu pracujących.

W Polsce daje się zauważyć wzrost rynku dóbr luksusowych. Obecnie dostępnych jest ok. 70 proc. światowych marek uznawanych za luksusowe, a wartość rynku w roku 2014 wyniosła 12,6 mld zł. Szacuje się że do roku 2017 będzie to 14 mld zł. W tej grupie głównymi dostawcami są marki włoskie (22% rynku), francuskie (17%) oraz szwajcarskie. Przyczyny wzrostu rynku dóbr luksusowych są dwie: coraz więcej zamożnych osób (dochody miesięczne powyżej 7,1 tys. zł – do roku 2016 będzie około miliona takich osób), a co za tym idzie - rosnący majątek obywateli. W tej chwili szacowany jest on średnio na 22,2 tys. dolarów na osobę, co daje nam nieco wyższe miejsce od państw tej części Europy.

Nasycenie sklepami w dużych miastach jest spore, to już w miastach mniejszych – wciąż jest pole do wzrostu. Z 425 tys. m kw. powierzchni handlowych oddanych do użytku w 2014 roku około 70% przypadło na miejscowości liczące do 200 tys. mieszkańców.

Rok 2014 był pierwszym od wielu lat, gdy zaobserwowano zjawisko deflacji, które okazało się złą wiadomością dla dystrybutorów - to oni częściowo musieli wziąć na swoje barki spadające ceny. Ogólnie rzecz ujmując - koniunktura w sektorze handlu w 2014 roku była korzystna – głównie dzięki wzrostowi konsumpcji, co rekompensowało zjawiska deflacyjne oraz pozwalało firmom zachować rentowność. Można też było zaobserwować pierwsze oznaki nasycenia rynku sieci handlowych - tempo powstawania kolejnych placówek znacznie spadło. Wyraźnie dało się też zauważyć, że firmy handlowe coraz większą uwagę zwracają na kontrolę kosztów.

Dostępność dóbr i usług w kanałach on-line cały czas rośnie – m.in. dzięki coraz lepszemu dostępowi do szybkiego internetu w urządzeniach mobilnych, co sprzyja rozwojowi sprzedaży przy wykorzystaniu tego kanału. Szacuje się, że już teraz około 40% zakupów on-line jest dokonywana przy użyciu urządzeń mobilnych.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10809

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane