REKLAMA
REKLAMA

DTZ: Rośnie presja na starsze centra handlowe

Property News 30 lipca 2014 13:08

Na koniec I poł. 2014 r. wielkość całkowitych zasobów nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce osiągnęła 12,45 mln mkw. powierzchni najmu, z czego 75 proc. wielkości rynku (9,3 mln m kw.) przypada na centra handlowe i handlowo - rozrywkowe - wynika z danych DTZ.

REKLAMA

Po okresie wzmożonej aktywności budowlanej w 2013 r., działalność deweloperów w głównych aglomeracjach zdecydowanie osłabła. Ponad połowa nowej powierzchni handlowej została dostarczona na rynki miast o populacji poniżej 100 000, a kolejne 22 proc. - miast zamieszkanych przez 100 000 - 200 000 osób. Atrium Felicity w Lublinie, duży kompleks handlowo - rozrywkowy o powierzchni najmu 73 000 mkw., to jedyny obiekt otwarty w mieście o wielkości populacji 200 000 - 400 000.Obecnie 635 000 mkw. powierzchni najmu centrów handlowych jest na etapie budowy, z czego do końca roku dostarczone zostanie 225 000 mkw. Prawie połowa powierzchni znajdującej się w fazie budowy realizowana jest w miastach o wielkości populacji poniżej 200 000 mieszkańców.

Obecnie 142 500 mkw. powierzchni najmu (co odpowiada 22 proc. powierzchni będącej w budowie) to przebudowy i rozbudowy działających już, starszych obiektów.

Wskutek przesunięcia zainteresowania deweloperów, obserwowany jest wzrost wagi sektora małych obiektów handlowych typu "convenience" (obejmujący centra handlowe, parki handlowe, obiekty typu "strip mall"). Na bieżący rok planowane jest również otwarcie pierwszego centrum wyprzedażowego w mieście mniejszym niż główne aglomeracje (City Outlet w Lublinie).

Zainteresowanie polskim rynkiem ze strony nowych marek handlowych jest poparte dobrymi wynikami gospodarki oraz powiększającą się grupą konsumentów. W I poł. 2014 r. pula sieci handlowych aktywnych w Polsce powiększyła się o kilka nowych nazw, jak np. NEO (nowa marka grupy Adidas), Desigual, CityFiT, Leopark, Lidia Kalita. Potencjalni nowi najemcy dokładnie rozważają najlepsze możliwości ekspansji na polski rynek.

Mając na uwadze ograniczoną wielkość powierzchni dostępnej do wynajęcia w wiodących centrach handlowych w Polsce, realizacja szybkiej ekspansji przez najemców dużych powierzchni z branży mody może być utrudniona. W czerwcu 2014 w centrum handlowym Karolinka w Opolu został otwarty, pod nową nazwą Auchan, pierwszy po rebrandingu hipermarket poprzednio działający w sieci Real.W ośmiu głównych aglomeracjach średni wskaźnik powierzchni niewynajętych nie przekraczał poziomu 5 proc., co sugeruje stabilną sytuację na głównych rynkach handlowych w Polsce.

Stawki czynszowe typu "prime" (za lokale o powierzchni ok. 100 mkw. z branży moda i dodatki, zlokalizowane w wiodących centrach handlowych) dochodzą do 90 - 100 euro za m kw. na miesiąc w Warszawie oraz oscylują pomiędzy 43 euro a 55 euro w pozostałych głównych aglomeracjach.

Najlepsze centra handlowe wzmacniają swoje pozycje rynkowe, czego odzwierciedleniem jest tendencja wzrostu stawek czynszowych w przypadku odnawiania umów najmu.

- Rosnąca konkurencja na rynku powierzchni handlowych wymusza na właścicielach wielu obiektów, zwłaszcza tych istniejących już od dziesięciu czy więcej lat, podjęcie działań w celu utrzymania pozycji ich nieruchomości. Trend ten z roku na rok zdecydowanie się nasila, powodując spore przegrupowania na rynku - powiedziała Patrycja Dzikowska, zastępca dyrektora w zespole Doradztwa i Analiz Rynkowych, DTZ.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13514

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA