DTZ: w największych polskich miastach jest jeszcze miejsce na przemyślane projekty

Autor: DTZ/dlahandlu.pl 29 kwietnia 2011 13:06

Europejski rynek powierzchni handlowych, w który zainwestowano ponad 31 miliardów euro w 2010 roku, cieszy się największym zainteresowaniem inwestorów od 10 lat. Według najnowszego raportu DTZ inwestorzy w latach 2011 - 2012 będą skupieni na maksymalizacji wartości swoich aktywów przy jednoczesnym ograniczaniu ryzyka związanego z inwestowaniem w nowopowstające obiekty handlowe.

Wysokość stóp zwrotu z inwestycji w powierzchnie handlowe na rynkach europejskich spada od końca 2009 roku kształtując się obecnie na poziomie 6 proc. we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii oraz pomiędzy 6 a 7 proc. na innych głównych rynkach Europy.  Inwestorzy są bardziej nastawieni na maksymalizację zysków generowanych przez centra handlowe niż na zwiększenie wartości zainwestowanych środków. - Odnowienie i przebudowa istniejących obiektów handlowych daje możliwość zwiększenia wartości bieżących strumieni pieniężnych generowanych przez te obiekty - mówi Magali Marton, Dyrektor ds. Analiz Rynkowych na Region CEMEA w DTZ.

DTZ przewiduje, że oprócz modernizacji istniejących obiektów na rynek europejski do końca 2012 roku trafi 13 milionów m kw. nowej powierzchni handlowej.

Porównując rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce z innymi krajami, okazuje się, że wskaźnik nasycenia jest porównywalny ze średnią europejską i na koniec 2010 wyniósł 264 mkw. na tysiąc mieszkańców. Jednak ciągle znaleźć można lokalne rynki, gdzie brakuje nowoczesnej powierzchni. Również w największych miastach jest jeszcze miejsce na nowe przemyślane projekty, wypełniające konkretną lukę podażową (np. format sklepów osiedlowych czy mini parków handlowych). Sytuację tę wykorzystują deweloperzy, którzy w porównaniu z ubiegłymi latami, śmielej podchodzą do realizacji inwestycji, mając świadomość, że popyt ze strony najemców wzrasta. - Oprócz nowych projektów obserwujemy wzmożone zainteresowanie właścicieli istniejących centrów handlowych wzrostem ich wartości. Jako DTZ otrzymujemy coraz więcej zapytań od właścicieli obiektów zainteresowanych możliwościami maksymalizacji ich wartości poprzez odpowiednie repozycjonowanie, zmianę struktury najemców i przebudowę, po przeprowadzenie renegocjacji i koordynację najemców w zakresie nowej aranżacji powierzchni. Działania te są konieczne aby utrzymać lub też zwiększyć wartość przychodów generowanych z najmu, a tym samym zachować lub podnieść wartość nieruchomości, co jest szczególnie istotne w kontekście sprzedaży - mówi Anna Staniszewska, Dyrektor Działu Doradztwa i Analiz Rynkowych w DTZ Polska.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10763

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane