Dyrektor KPMG: Firmy z sektora spożywczego są na celowniku funduszy

www.portalspozywczy.pl 19 lutego 2013 08:54

Z punkt widzenia funduszy branża spożywcza jest postrzegana jako względnie bezpieczna, acykliczna i obarczona małym ryzykiem niepowodzenia inwestycji - mówi Piotr Grauer, dyrektor KPMG, w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

- Model biznesu spożywczego jest w miarę namacalny, przewidywalny, co jest łatwiejsze do zrozumienia dla funduszy. Dodatkowo jest to branża, w której można zidentyfikować obszary wzrostu. Z drugiej jednak strony, w branży spożywczej w Polsce nie ma aż tak wielu firm, które potrafiłyby jasno sformułować przewagi konkurencyjne. A musimy pamiętać, że fundusze chciałyby zainwestować w firmę, która będzie stanowić dobry przyczółek w danym segmencie i która ma określone przewagi konkurencyjne, pozwalające budować wartość i przy dalszym rozwoju rynku utrzymać tę przewagę - mówi Piotr Grauer.

Dodatkowo, branża spożywcza w Polsce jest zdominowana przez firmy będące w rękach prywatnych właścicieli. Daje to szereg możliwości akwizycyjnych dla funduszy, ze względu na choćby problemy z sukcesją w rodzinie właścicieli lub osiągnięciem przez firmę progu, za którym powinno nastąpić rozdzielenie funkcji zarządczych i właścicielskich.

- Jednak z drugiej strony procesy transakcyjne z udziałem prywatnych właścicieli są często trudniejsze i żmudne, niż w sytuacji, kiedy sprzedającym jest fundusz lub korporacja. Z tego względu coraz częściej prywatni sprzedający dostrzegają potrzebę skorzystania z usług wyspecjalizowanych doradców finansowych - twierdzi ekspert.

Z punktu widzenia poszczególnych segmentów interesujące są te wzrostowe. Dużym zainteresowaniem funduszy cieszą się w ostatnim czasie ciekawe firmy ze znaczącym udziałem marek private label, bo ten segment w ostatnich latach dynamicznie się w Polsce rozwijał i są przesłanki, że nadal będzie rosnąć.

Zdaniem eksperta na zainteresowanie funduszy mogą też liczyć firmy mające silną i wzrostową pozycję eksportową, który dynamicznie się zwiększa.

- Zamiast więc wskazywać konkretne segmenty rynku, raczej można mówić o cechach indywidualnych poszczególnych firm i ich przewagach konkurencyjnych, które pozwalają funduszowi wejść z jasną perspektywą wzrostu wartości. Myślę, że w prawie każdej branży rynku spożywczego można takie firmy znaleźć, niezależnie od tego, czy cała branża jest uważana za ciekawą - zaznacza dyrektor KPMG.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12313

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane