Dyrektor sieci Real: Kurczy się udział marek własnych w dyskontach

Autor: www.dlahandlu.pl 5 maja 2012 19:42

Dyrektor sieci Real: Kurczy się udział marek własnych w dyskontach

- Obecnie asortyment dyskontów nie jest już tak jednolity jak jeszcze 3-4 lata temu. Jeszcze jakiś czas temu dyskonterzy sprzedawali niemal wszystkie towary pod marką własną, teraz systematycznie rosną tam udziały produktów markowych - mówi Jarosław Moc, dyrektor pionu marki własnej, operacyjnego wsparcia sprzedaży i zarządzania cenami w Real Polska.

Z raportu Rabobanku wynika, że w ciągu najbliższych 15 lat globalny udział produktów żywnościowych pod marką własną sieci handlowych ulegnie podwojeniu i sięgnie 50 proc. światowego rynku handlu żywnością.

Na pewno w kategorii produktów spożywczych marki własne będą się rozwijały i z pewnością będzie to bardzo dynamiczny wzrost. Nie sądzę jednak, że osiągnie on poziom 50 proc. udziałów - aż tak optymistycznej wizji przyszłości marek własnych nie mam.
Dla każdej sieci marki własne to atrakcyjny produkt, bo pozwala wyróżnić się na rynku i przyciągnąć klientów. Dodatkowo sieć, będąc właścicielem marki może wpływać na jej jakość, skład, promocję. Pozwala też uniezależnić się od producentów, którzy jeśli chodzi o swoje brandy, kreują swoją politykę cenową i promocyjną, a finalna cena dla dystrybutora często zawiera wiele składników związanych z strategią producenta, które można ominąć tworząc marki własne uzyskując lepszą cenę zakupu.

Jak rynek marki własnej będzie rósł w najbliższych kilku lat? Teraz rośnie dwucyfrowo, a wartość całego rynku private label sięgnęła ok. 30 mld zł.

Myślę że rynek marki własnej będzie rósł w podobnym tempie jak dotychczas. Szczególnie, że dyskonty jakiś czas temu zmieniły strategie, a obecnie widać to coraz bardziej, że odchodzą od marek własnych. Obecnie asortyment dyskontów nie jest już tak jednolity jak jeszcze 3-4 lata temu. Jeszcze jakiś czas temu dyskonterzy sprzedawali niemal wszystkie towary pod marką własną, teraz systematycznie rosną tam udziały produktów markowych. Co ciekawe, dyskonty są obecnie jedynym kanałem dystrybucji, w którym spadają udziały marek własnych.
Wszystkie inne formaty, hiper- i supermarkety notują wzrost udziału marki własnej w asortymencie w porównaniu z rokiem 2010, a dyskonty notują wyraźny spadek.

Jakiego rzędu są to spadki w przypadku dyskontów?

Zgodnie z informacjami z raportów Nielsena, średnie spadki udziałów sięgają ponad 5 proc. w stosunku do tego co jeszcze jakiś czas temu oferowały dyskonty. W niektórych przypadkach, sięgają nawet 10 proc.W sieciach dyskontowych udziały marki własnej sięgały ponad 50 proc., a teraz zaczęły spadać.

  • nedpolams@op.pl 2012-05-06 11:08:10

    Pan Jarosław dość zawile opowiadał o róznicy pomiędzy poszczególnymi segmentami marketingu towarowego. Natomiast dla konsumenta sprawa jest o wiele prostsza. Marka własna jest to towar generalnie niskiej jakości w relatywnie wysokiej cenie , jeżeli chodzi o spożywke to po prostu pasza. Natomiast produkty markowe jest to segment uznanej jakości funkcjonujądej na rynku i świadomości konsumenta jako towar warty wysokiej ceny. Mówiąc obrazowo

    mrka własna jest to plagiat produktu markowego. Tworzenie sztucznych nazw na badziewia w innych opakowaniach to jest domena specjalistów od marketingu.

    Cytat z wywiadu,

    Paradoksalnie spowolnienie gospodarcze może pomóc marce własnej ze względu na to, że jest to oferta bardziej korzystna cenowo.



    Tłumaczac to na język konsumenta ,coraz mniej mleka w mleku ,coraz mniej masła w maśle,coraz mniej mąki w chlebie w realnej cenie dla handlowców. Ponieważ zwolnienie gospodarki powoduje zubożenie społeczeństwa i będą więc musieli kupować paszę. Wprowadzanie angielskiego nazywnictwa ma sens pod warunkiem , że stoi za tym wysoka jakość i niska cena ,a nie tylko nazwy marketingowe

    używane na świecie w wolnym tłumaczeniu na język polski , na zasadzie luznego związku z rzeczywistościa . Natomiast jeżeli chodzi o diagnozy analityków z Rabobanku to mam wrażenie ,że oni szybciej myślą jak mówią a do wiadomości publicznej przedostaje się to co powinno.

    Powodzenia

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10467

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane