REKLAMA
REKLAMA

Dyskonty poszerzają portfolio produktów brandowych kosztem marek własnych

www.portalspozywczy.pl 11 czerwca 2015 13:42

- Rynek private label będzie się zmieniał. Myślę, że chyba jeszcze przez jakiś czas będzie spadał, na co dowodem jest polityka głównych graczy w tym kanale, którzy wciąż rozszerzają portfolio. Wyraźnie widać, że dyskonty idą w kierunku rozszerzania portfolio markowego, a to się może dziać tylko kosztem marek własnych, ze względu na ograniczone miejsce na półce - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Dąbrowiecki, prezes i dyrektor generalny firmy Storck.

REKLAMA

W ostatnim czasie w Polsce zahamował wzrost marek własnych w kategorii słodyczy, a nawet pojawiły się spadki. Czy to dowód na to, że w perspektywie długoterminowej wybraliście dobrą strategię?

Niektórzy producenci jakiś czas temu wybrali drogę rozwoju poprzez private label, sugerując się dynamiką, jaką dawniej cechował się format dyskontów – choć oczywiście marki własne obecne są nie tylko w dyskontach. Format dyskontowy wciąż rośnie, ale wszyscy wiemy, że ten wzrost zaczyna spowalniać. Oznacza to nadchodzące zmiany. Dyskontowe sieci handlowe zauważyły, że wynik like-for-like i marże spadają, a w związku z tym na rynku private label nie da się już zarobić tak dużo pieniędzy, co na sprzedaży znanych, reklamowanych, zapewniających rotację marek. Sieci takie jak Biedronka, Lidl, Netto i Aldi, same zaczynają przewartościowywać swoje portfolio, dając trochę większy wybór swoim klientom, oferując coraz szersze portfolio produktów brandowych.

Spójrzmy na przykład Biedronki i kategorii wafli impulsowych. Jeszcze kilka lat temu Biedronka oferowała w tej kategorii własną markę, Grześki w opakowaniu 9+1 i pojedynczy wafelek Princessy. Minęło 4-5 lat i w tej chwili na półce w Biedronce wciąż jest marka własna, Grześki i Princessa, ale obok tego mamy Knoppersa, KitKata i Kinder Bueno. Ten przykład wskazuje, dlaczego na rynku słodyczy marki własne tracą. Jednak private label nie zniknie. Marki własne istnieją wszędzie na świecie i w Polsce też będą istniały.

Jak zmienił się rynek private label w Polsce w ostatnich latach?

Gdy spojrzymy na dane dotyczące 10 głównych graczy na rynku słodyczy w Polsce, na pierwszym miejscu widoczne są marki własne. Ja co prawda nie liczę ich jako producenta, ponieważ w ich przypadku mamy do czynienia z szeregiem producentów i w dodatku oni mogą się zmieniać niemalże z miesiąca na miesiąc. Ale należy podkreślić, że marki własne wciąż dominują.

Trzeba też przyznać, że proces ulepszania jakości marek własnych został przez sieci handlowe w ostatnich latach bardzo dobrze przeprowadzony. W tej chwili w wielu wypadkach jakość opakowania nie odstępuje już od tych produktów, które my nazywamy markowymi, ale również - co ważniejsze dla konsumenta - to, co znajduje się w środku, jest znacznie lepszej jakości, niż jeszcze pół dekady temu.

Więcej na portalspozywczy.pl


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12554

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA