PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Dyskonty we franczyzie? Na co zdecydują się sieci, aby utrzymać pozycję?

Autor: Monday News 30 listopada 2016 09:25

Dyskonty we franczyzie? Na co zdecydują się sieci, aby utrzymać pozycję? fot. shutterstock

Maria Andrzej Faliński z POHiDu przewiduje, że w 2017 roku sieci dyskontowe w Polsce nadal będą się rozrastały, zwiększały sprzedaż produktów z wysokiej półki, a także poszerzały swój asortyment. Ekspert zauważa również, że w wielu krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii, sprzedaż dyskontowa świeci tryumfy. Dobrze rozwija się we Francji, Hiszpanii, a także w Rosji.

REKLAMA

– Na Węgrzech sieci dyskontowe sięgają po różne formuły własnościowe, np. franczyzę i koncepty partnerskie. To pomaga im w szybkim, bo niedrogim rozwoju. Prowadzenie sieci dyskontowej poprzez franczyzę jest trudne, ale Węgrom akurat to nieźle wychodzi. Działają w przemyślany i umiejętny sposób, choć zdarza im się sięgać po polityczne instrumenty dla wzmocnienia swojej pozycji konkurencyjnej – tłumaczy dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Jak wyjaśnia ekspert, węgierska koncepcja patriotyzmu ekonomicznego, wcale nieodległa od naszej, zakłada dyskryminację zagranicznych firm rozwijających nowoczesny handel, na korzyść rodzimego biznesu. Istotny udział w jej materializacji miała franczyzowa sieć dyskontów CBA. Chętnie weszła ona w rolę narodowego operatora dużego systemu detalicznego na kupieckich, niewielkich powierzchniach. On, akceptując, doktrynalnie uzasadniane, restrykcje nakładane na handel wielkopowierzchniowy (m.in. ograniczenia inwestycyjne, ostre reżimy kontrolne, podatki i quasi-podatki), stanął w gotowości do przejmowania rynku od firm z kapitałem zagranicznym. Oczywiście reakcja Komisji Europejskiej i wycofanie się rządu węgierskiego z radykalnych ograniczeń zniwelowały te ambicje.

– Sytuacja sieci dyskontowych w Europie jest mocno zróżnicowana. W Niemczech, gdzie rynek został nasycony, ich liczba wzrasta niezbyt intensywnie. Ale tam w poprzedniej dekadzie dokonała się negatywna dyskontyzacja, która zaczęła spowalniać rozwój innych kanałów. Spowodowało to m.in. interwencje administracyjne i regulacyjne Ministerstwa Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Kondycja segmentu zależy więc od rozwiązań wprowadzanych przez miejscowych graczy. Dyskont jest bowiem elastycznym formatem, co podnosi jego konkurencyjność – podsumowuje Maria Andrzej Faliński.

  • b. uczestnik narad POHiD 2016-12-02 19:48:18

    Przecież POHiD to lobbysta zagranicznych sieci skupi same zagraniczne sieci ani jednej Polskiej sieci.

  • sieci ?? 2016-11-30 15:52:32

    Jakie sieci ?? Lidl ?? Kaufland ? czy biedronka ??

    A które z nich są Polskie ? Banda Banda jakiej swiat nie widział.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 14056

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 1145700

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA