PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Dzieci nie chcą przejmować firm od rodziców, chcą własnych biznesów

Autor: pr, dlahandlu.pl 25 października 2016 09:53

70% właścicieli firm rodzinnych chce przekazać swój biznes młodszemu pokoleniu - wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Biznesu Rodzinnego, na zlecenie Rzetelnej Firmy. Tymczasem zdecydowana większość młodszego pokolenia nie chce przejmować przedsiębiorstwa rodziców. Na taki krok zdecydowanych jest zaledwie 6,3% potencjalnych sukcesorów. Znacznie częściej córki niż synowie.

REKLAMA

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Rzetelnej Firmy wynika, że prawie 88% założycieli firm w Polsce uważa swoje przedsiębiorstwo za rodzinne. Zdecydowana większość chce przekazać firmę swoim dzieciom, ale w ogóle nie są na to gotowi. 41,5% nestorów przyznaje, że jeszcze nie myślało o sukcesji. Kolejne 31% mówi, że ma jej zarys w głowie. Tylko 9,2% ma całkowicie przemyślany plan, ale jeszcze o nim głośno nie mówiła.

- Tak naprawdę jesteśmy przed pierwszą falą sukcesji w Polsce. Nestorzy do końca nie wiedzą, jak ją sprawnie przeprowadzić. Badanie Instytutu Biznesu Rodzinnego pokazuje, że ponad 71% przedsiębiorców poleca prowadzenie działalności swoim dzieciom, ale niestety nie oswaja ich z tym, że w przyszłości przejmą stery biznesu – mówi Mirosław Sędłak, prezes Rzetelnej Firmy.

Dzieci chcą otwierać własne firmy

Ponad 66% nestorów uważa, że ich dzieci mają odpowiedzenie kompetencje żeby przejąć przedsiębiorstwo. Niestety połowa właścicieli firm uważa, że ich potomkowie przekładają dobro przedsiębiorstwa nad indywidualne korzyści. Najchętniej wzięliby pieniądze i otworzyli własny biznes.

- Wyniki innego badania Instytutu Biznesu Rodzinnego pokazują, że 93,7% dzieci przedsiębiorców nie chce przejąć firmy po rodzicach. Około połowa potencjalnych sukcesorów chce budować własną pozycję zawodową w oparciu o realizację autorskich pomysłów na biznes. Co drugi ma na to odłożone pieniądze, ale trzech na dziesięciu będzie finansowało utworzenie i rozwój swojego przedsiębiorstwa z kieszeni rodziców – wyjaśnia Mirosław Sędłak.

Badanie dotyczące sukcesorów wskazuje również, że synowie (5,5%) rzadziej chcą przejmować firmę niż córki (7,7%). Przede wszystkim predyspozycje do przedsiębiorczości zdecydowanie maleją wśród tych synów - sukcesorów, którzy mieszkali z rodzicami aż do ślubu. Ich skłonność do przedsiębiorczości rozumiana jako chęć przejęcia firmy od rodziców jest niższa, niż u sukcesorów, którzy opuścili swoje domy rodzinne najszybciej jak to możliwe.

Angażowanie dziecka w firmę ułatwia sukcesję

Dużą rolę w zwiększeniu predyspozycji do przejęcia firmy przez młodsze pokolenie, jest angażowanie dziecka w sprawy przedsiębiorstwa od najmłodszych lat.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 16533

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA