REKLAMA
REKLAMA

E-commerce: Ponad połowa sprzedawców detalicznych śledzi ceny konkurentów

Autor: KE 19 września 2016 12:41

W 2015 r. ponad połowa dorosłych konsumentów w UE zamówiła towary lub usługi przez internet, a w niektórych państwach członkowskich odsetek ten wyniósł ponad 80 proc. Handel elektroniczny pozytywnie wpływa na przejrzystość cen oraz konkurencję cenową i tym samym zwiększa możliwości wyboru i znalezienia najkorzystniejszej oferty. Przejrzystość ma również pozytywny wpływ na podaż: ponad połowa sprzedawców detalicznych śledzi ceny oferowane przez konkurentów, a zdecydowana większość z nich w konsekwencji odpowiednio dostosowuje swoje ceny - wynika z badania KE dotycząego sektora handlu elektronicznego.

REKLAMA

Margrethe Vestager, europejska komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji, stwierdziła: - Handel elektroniczny stał się ważny dla konsumentów i ma znaczący wpływ na działalność gospodarczą firm i ich strategie biznesowe. Przedsiębiorstwa powinny mieć swobodę decydowania o swoich strategiach sprzedaży online. Natomiast organy ochrony konkurencji muszą mieć pewność, że firmy nie stosują antykonkurencyjnych praktyk handlowych, które uniemożliwiałyby konsumentom europejskim czerpanie pełnych korzyści z handlu elektronicznego wynikających z większego wyboru i niższych cen.

Komisja zainicjowała badanie sektora handlu elektronicznego w maju 2015 r. w ramach strategii jednolitego rynku cyfrowego. Jednym z głównych elementów tej strategii jest zagwarantowanie konsumentom i przedsiębiorstwom lepszego dostępu do towarów i usług. Badanie sektorowe uzupełnia wnioski ustawodawcze Komisji w tym obszarze. Ma ono umożliwić Komisji stwierdzenie ewentualnych problemów w zakresie konkurencji na europejskich rynkach handlu elektronicznego. W trakcie badania Komisja zgromadziła informacje z ponad 1 800 przedsiębiorstw sprzedających online towary konsumpcyjne i treści cyfrowe oraz przeanalizowała około 8 tys. porozumień dystrybucyjnych. Opublikowane dziś sprawozdanie wstępne przedstawia początkowe ustalenia Komisji dotyczące tych kwestii.

W sprawozdaniu określono praktyki biznesowe, które mogą wzbudzać obawy związane z konkurencją. W zależności od przypadku Komisja może wszcząć dochodzenia w celu zapewnienia zgodności z przepisami UE dotyczącymi praktyk ograniczających konkurencję i nadużywania pozycji dominującej.

W sprawozdaniu wstępnym określono również pewne praktyki handlowe, które mogą ograniczaćkonkurencję w internecie. Sprawozdanie powinno skłonić przedsiębiorstwa do dokonania przeglądu ich aktualnych porozumień dystrybucyjnych, tak aby były zgodne z przepisami UE dotyczącymi konkurencji.

Internetowa sprzedaż towarów konsumpcyjnych

Producenci zareagowali na rozwój handlu elektronicznego, przyjmując szereg rozwiązań w celu lepszej kontroli dystrybucji swoich produktów oraz pozycjonowania swoich marek. Systemy dystrybucji selektywnej, w których produkty mogą być sprzedawane jedynie przez wybranych autoryzowanych sprzedawców, są coraz szerzej stosowane, a producenci coraz częściej sprzedają swoje produkty bezpośrednio konsumentom online.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13294

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA