E-grocery: Nowa strategia e-sklepów na 2012 rok

Autor: dlahandlu.pl 30 stycznia 2012 13:26

W połowie roku większość właścicieli e-sklepów spożywczych deklarowała, że wejście Tesco.com na rynek co najwyżej spopularyzuje ich biznes i przysporzy klientów. Wszyscy mówili, że nie boją się konkurenta, bo ich odbiorcy oczekują nie masowej lecz indywidualnej i delikatesowej usługi. Okazało się jednak, że deklaracje swoją drogą, a biznesowe kalkulacje swoją. Dlatego w II połowie 2011 i na początku 2012 doszło do połączenia konkurentów i wpuszczenia inwestora do jednej ze spółek.

Obecnie polski rynek e-sklepów spożywczych wycenia się na 50 mln zł z perspektywą wzrostu do 450 mln zł już w 2014 roku. Wejście do internetu zapowiadają niemal wszyscy operatorzy sieci spożywczych. Największe spożywcze e-sklepy miały w zeszłym roku - według szacunków - około 80 mln zł przychodów. To o 40 proc. więcej niż rok wcześniej, gdy obroty sięgnęły 57 mln zł. Statystyki wskazują, że rynek e-grocery w Polsce waha się pomiędzy 0,1 a 0,2 procenta całego handlu spożywczego. W perspektywie pięciu - sześciu lat wzrośnie do 1,5 proc., a wówczas wartość tego segmentu przekroczy 1,5 mld zł rocznie. Rynek w 2010 r. wart był ponad 250 mln zł. W 2011 była to jedna z najszybciej rosnących w internecie kategorii, z ponad 17-proc. dynamiką w porównaniu z 2010 r. W najbliższym czasie spodziewany jest wzrost tego kanału sprzedaży o 30- 40 proc. Na każdorazowe zakupy spożywcze w sieci Polak wydaje średnio 200 zł. Statystyczne polskie gospodarstwo domowe w ubiegłym roku kupiło w internecie towary za 458 euro, podczas gdy włoskie za 286 euro, a hiszpańskie za 210 euro. To pokazuje potencjał wzrostów.

Fresh24.pl żeni się z A.pl, Frisco znajduje inwestora

W II połowie 2011 roku Fresh24.pl przeniósł handel artykułami spożywczymi w internecie do spółki A.pl Internet, która 16 grudnia 2011 roku zadebiutowała na NewConnect. W ramach oferty spółka pozyskała 3 mln zł z emisji akcji serii F. Środki z emisji mają zostać przeznaczone na rozwój sieci sklepów w kolejnych lokalizacjach i umocnienie pozycji A.pl na rynku e-grocery. Spółka zamierza rozwijać się na drodze organicznej, ale także poprzez konsolidację rynku. 10 proc. udziałów należy do Fresh24.pl.
W 2010 roku A.pl Internet osiągnęła przychody w wysokości 5,17 mln zł, co plasuje ją wśród 5 największych spożywczych sklepów internetowych w Polsce. Jeszcze rok temu spółka prowadziła działalność tylko na terenie Warszawy. W grudniu rozpoczęła ekspansję w innych miastach.
W styczniu 2012 roku w delikatesy internetowe Frisco.pl zainwestował Helix Ventures Partners, fundusz venture capital zarządzany przez MCIManagement. Wartość inwestycji to kilka milionów złotych za pakiet mniejszościowy. Docelowo wartość inwestycji to kilkanaście milionów złotych za które fundusz z grupy MCI Management obejmie pakiet większościowy. Dzięki środkom zainwestowanym przez fundusz spółka zamierza powiększyć swoją działalność w obszarze aglomeracji warszawskiej oraz w perspektywie 2-3 lat rozpocząć ekspansję ogólnokrajową. - Jesteśmy również przygotowani do przeprowadzenia oportunistycznych akwizycji, których efektem byłoby skokowe zwiększenie skali działalności oraz lepsze wykorzystanie platformy logistycznej bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów" - powiedział prezes Frisco Witold Ferenc. Dodał, że takie akwizycje są możliwe, bo obecnie centrum logistyczne spółki wykorzystuje tylko część swoich możliwości. Ferenc poinformował, że w zeszłym roku przychody spółki wyniosły ok. 13 mln zł. Frisco.pl zakłada, że już w tym roku tempo wzrostu znacznie przyśpieszy.
Na wyniki nie narzekają też liderzy rynku e-sklepów Piotr i Paweł oraz Alma. Piotr i Paweł poinformowała, że w 2011 r. e-sklep, należący do sieci, odnotował 50 proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem 2010. Z kolei Alma prognozowała, że obrót e-sklepu za 2011 rok powinien przekroczyć 50 mln zł.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11733

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane