E-sklepy muszą dostosować regulaminy do nowych regulacji ws. cookies

Autor: dlahandlu.pl,pr 22 marca 2013 10:50

Dziś zaczyna obowiązywać nowe prawo dotyczące prywatności w internecie. Najwięcej zmian dotyczy tzw. plików cookies. Znowelizowane regulacje dostosują polskie przepisy do wymogów UE. Wymagają też wprowadzenia zmian w regulaminach lub w polityce prywatności e-sklepów i serwisów internetowych. Za ewentualne opóźnienia grożą przedsiębiorcom dotkliwe kary w wysokości nawet 3 proc. przychodów za zeszły rok.

Od 22 marca 2013 r. ulegnie skróceniu czas „życia" tzw. ciasteczek, czyli plików, które zapisują informacje o poczynaniach użytkowników internetu. Do tej pory mogły być przechowywana w komputerze użytkownika nawet przez 24 miesiące. Teraz czas ich „życia" zostanie skrócony do roku. Wprowadzony zostanie również obowiązek informowania o wykorzystaniu ciasteczek przez serwis lub sklep internetowy. Ustawa wymaga, by użytkownik mógł wyrazić na to zgodę jeszcze przed odwiedzeniem serwisu. Z praktycznego punktu widzenia jest to niemożliwe, bez utrudnienia korzystania z zasobów strony internetowej. Pliki cookies są przekazywane użytkownikowi jako jedne z pierwszych, tuż po wywołaniu serwisu www. - Zgodnie z nowymi przepisami usługodawca (e-sklep lub serwis internetowy) będzie musiał poinformować o sposobie oraz celu, w jakim przetwarza pozyskane dane. Zakazane będzie natomiast wprowadzanie jakichkolwiek zmian konfiguracyjnych w urządzeniu końcowym użytkownika lub jego oprogramowaniu za pomocą ciasteczek - tłumaczy Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Konieczne będzie też przekazanie informacji o sposobie złożenia sprzeciwu przeciwko gromadzeniu takich danych przez serwis internetowy. Sam użytkownik nie będzie natomiast musiał wyrażać zgody na wykorzystanie ciasteczek za każdym razem, gdy odwiedzi nową stronę. Wystarczy tylko, że raz zaznaczy taką opcję w ustawieniach swojej przeglądarki.


Ciasteczka to niewielkie pliki tekstowe, które przechowują różne informacje i parametry związane z przeglądaną stroną internetową. Mogą np. gromadzić dane na temat logowania, częstotliwości wizyt w danym serwisie, liczby odwiedzonych stron, ogólnego czasu spędzonego na każdej z nich, itp. - Często informacje w nich zawarte są tak szczegółowe, że można na ich podstawie przeprowadzić analizę behawioralną i wyciągnąć konkretne wnioski na temat zachowań użytkowników. To natomiast budzi duże wątpliwości obrońców prywatności w sieci - wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Pliki cookies są szczególnie cenne dla reklamodawców oraz sieci reklamowych, gdyż pozwalają na wyświetlanie użytkownikowi tylko tych reklam, które będą zbieżne z jego zainteresowaniami. Możliwe jest np. określenie maksymalnej liczby odsłon tego samego banneru jednemu internaucie. Dzięki temu reklamodawca zyskuje pewność, że jego kampanię zobaczy więcej osób, a użytkownik nie będzie czuł się przez nią przytłoczony.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10821

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane