EEC 2012: Innowacje w branży spożywczej to powrót do produktów tradycyjnych

www.portalspozywczy.pl 15 maja 2012 10:57

EEC 2012: Innowacje w branży spożywczej to powrót do produktów tradycyjnych

- Dzisiaj żywność nie spełnia tylko podstawowej roli, jaką jest zaspokojenie głodu i pragnienia, ale dostarcza coś więcej - musi być zdrowa, w wygodnym opakowaniu i dostarczać konsumentom przyjemności. Innowacje w branży spożywczej to dzisiaj powrót do produktów tradycyjnych. Pozwalają one poprawiać marże, dlatego firmy spożywcze są na nie skazane - oceniają producenci żywności na panelu "Innowacje w branży spożywczej" podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Dzisiaj produkt innowacyjny to powrót do przeszłości - do produktów bez konserwantów, zdrowych. Muszą to być produkty w nowoczesnych opakowaniach, ekonomiczne - mówi Konrad Pazgan, prezes Konspolu. Podaje przykład wędlin, które są produkowane w parciu o mięso białe.

Podobna sytuacja jest w przemyśle browarniczym, który odchodzi od pasteryzowania piwa oraz w segmencie przetworów owocowo-warzywnych.
- Trudno wymyśleć na nowo dżem truskawkowy, on pozostanie dżemem truskawkowym, takim, jakie robiły nasze babcie. Nie będziemy na nowo wymyślać produktu - mówił Marek Sypek, prezes Agros-Nova.

Z kolei Krzysztof Pawiński, prezes Maspeksu zwrócił uwagę, że producenci żywności co prawda stawiają na tradycję, ale żywność jest obecnie lepsza niż kiedyś. - Nie ma powrotu do tradycji tak jak to sobie wyobrażamy - produkty pochodzą z nowoczesnych zakładów, a nie ze spiżarni - mówił Krzysztof Pawiński.

Jego zdaniem, innowacje pozwalają odświeżyć produkt także z punktu widzenia marży, np. poprzez zmianę opakowania na bardziej wygodne, czy wprowadzenia nowej kombinacji smakowej. - Dlatego w naszej branży, czy firma chce czy nie chce musi być innowacyjna - mówił prezes Maspeksu.

Jednocześnie, zwrócił uwagę, że produkty spożywcze muszą być wygodne, zdrowe i przyjemne. - Zaspokajanie głodu dawno przestało być główną funkcją produktów, które dostarczamy. Celem staje się także przyjemność, wygoda i zdrowie - mówił prezes Maspeksu.

Prelegenci zwracali uwagę, że innowacje są hamowane przez różnego rodzaju programy wsparcia realizowane przez agendy rządowe czy w ramach Unii Europejskiej.

- Głównym problemem jest alokowanie środków - nie będziemy posuwali się do przodu, jeśli będą one alokowane od góry, centralnie - mówił Krzysztof Pawiński.

- Często szukamy pieniędzy niekoniecznie na te produkty, które chcielibyśmy rozwijać, ale dostosowujemy się do programów dofinansowywanych przez państwo. To zabija innowacje - podkreślił Jan Kolański, prezes grupy Colian.

Przytoczył on przykład reformy rynku cukru, przeprowadzonej w Unii Europejskiej kilka lat temu. Była ona jedną z przyczyn silnego wzrostu cen tego surowca w 2011 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10724

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane