EEC 2014: E-commerce motorem gospodarki internetowej w Polsce

Autor: www.dlahandlu.pl 10 maja 2014 10:24

EEC 2014: E-commerce motorem gospodarki internetowej w Polsce

10 lat temu, kiedy wstępowaliśmy do Unii Europejskiej zakupy przez internet robiło zaledwie 5 proc. Polaków, dziś robi to już 30 proc. Szacuje się, że sektor e-commerce jest motorem gospodarki internetowej w Polsce, osiągając poziom 93 mld zł, czyli 6 proc. PKB - powiedział podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Rafał Trzaskowski, minister administracji i cyfryzacji RP.

Rafał Trzaskowski przyznał, że kiedy pracował w Parlamencie Europejskim temat e-commerce był dość niszowy i trudno było nim zainteresować media. Teraz, kiedy szukamy niszy dla gospodarki, gdy UE wychodzi z kryzysu, e-commerce jest jednym z tematów skupiającym naszą uwagę. Może on nadać impet całej gospodarce. - Naszą rolą jest zatem, aby tworzyć przyjazne środowisko do rozwoju tego sektora. Najważniejszym zadaniem jest usuwanie barier prawnych, infrastrukturalnych i mentalnościowych, jeśli chodzi o kontakt obywatela z internetem - mówił minister.

Z badań wynika, że handel w internecie jest dość ciekawym probierzem na to, co się dzieje w gospodarce, jest skorelowany np. z inflacją - im wyższa inflacja, tym wyższy wzrost handlu w internecie.
- 10 lat temu, kiedy wstępowaliśmy do Unii Europejskiej zakupy przez internet robiło zaledwie 5 proc. Polaków, dziś robi to już 30 proc. W ostatniej dekadzie liczba Polaków, którzy mają dostęp do internetu w domu prawie się potroiła - zaznaczył minister.

E-handel w obrocie firm w ostatnich trzech latach wzrósł o 40 proc. - To naprawdę dużo, ale nadal mamy sporo do nadrobienia - nadal gonimy inne państwa europejskie. Według wskaźników dotyczących e-handlu, Polska zajmuje w UE 20. miejsce. W Unii średnio 45 proc. obywateli robi zakupy w internecie - wskazał Rafał Trzaskowski.

Szacuje się, że e-commerce jest motorem gospodarki internetowej w Polsce, osiągając poziom 93 mld zł, czyli 6 proc. PKB. Patrząc na ten współczynnik okazuje się, że takie państwa jak Hiszpania czy Włochy są za Polską.

Zdaniem ministra kluczem do wzrostu e-commerce w Polsce są umiejętności i zaufanie klientów. - Jeśli chodzi o umiejętności jesteśmy poniżej średniej europejskiej i nad tą kwestią ministerstwo chce pracować, także w przypadku przedsiębiorców, aby ułatwiać im wchodzenie w e-handel. Badania mówią, że ok. 80 proc. polskich firm inwestujących w e-handel to mikroprzedsiębiorstwa - zaznaczył minister.

W ramach UE negocjowane jest rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Kolejną kwestią jest dostosowanie podatku VAT do wymogów gospodarki elektronicznej. Natomiast wśród przepisów, które już udało się zmienić, minister wymienił regulacje dotyczące szybszego i tańszego rozstrzygania sporów przy sprzedaży przez internet. 

 

 


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12313

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane