REKLAMA
REKLAMA

Egzekwowanie zasad uczciwości kupieckiej wyzwaniem UOKiK na najbliższe lata

Autor: UOKiK 14 stycznia 2015 09:47

Wzmocnienie i egzekwowanie zasad uczciwości kupieckiej to wyzwanie na najbliższe lata, jeżeli chcemy aby Polska nadal się rozwijała i doganiała najbardziej rozwinięte kraje świata. UOKiK ma tu ważną rolę do odegrania zarówno poprzez konsekwentne ściganie naruszeń praw konsumenckich, jak i działania miękkie – perswazję, wskazywanie najlepszych praktyk i mobilizowanie przedsiębiorców do branżowej samoregulacji - zapowiedział Adam Jasser, prezes UOKiK, podczas wystąpienia na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim.

REKLAMA

- (...) Nie ma efektywnej konkurencji bez uczciwego traktowania konsumentów na rynku. Co ciekawe, takie podejście staje się normą także w tych krajach wysoko rozwiniętych, które jako jedne z pierwszych wprowadziły przepisy antymonopolowe, a które do niedawna miały osobne instytucje do ochrony konkurencji i konsumentów. Mam tu na przykład na myśli Wielka Brytanię, która w zeszłym roku połączyła te dwa urzędy w jeden. Szef nowej instytucji, Competition and Markets Authority, David Currie tak uzasadnił tę zmianę: "Istnieją bardzo istotne związki i synergie pomiędzy tymi dwoma dziedzinami. Problemy konkurencyjne często przejawiają się w braku przestrzegania przez firmy prawa konsumenckiego, co uniemożliwia konsumentom dokonanie świadomych wyborów a zatem jest szkodliwe dla konkurencji." - mówił prezes UOKiK.

- Niestety, na podstawie przypadków, którymi UOKiK się zajmuje, uważam, że uczciwość kupiecka często nie jest priorytetem i naczelną zasadą funkcjonowania wielu firm działających w Polsce. I to bez względu na to czy są one kontrolowane przez rodzimy czy zagraniczny kapitał. Chodzi mi tu przede wszystkim o traktowanie konsumentów, a konkretnie o rzetelność w informowaniu ich o produktach czy usługach oraz wywiązywanie się z umów z nimi zawartych. O wprowadzaniu w błąd na etapie reklamy czy oferty poprzez zatajanie informacji lub wyolbrzymianie korzyści dla konsumenta. O nachalnym marketingu, np. podczas pokazów garnków czy sprzętu paramedycznego, podczas których konsumenci są poddawani presji by kupić „okazyjnie" drogie produkty lub wziąć lichwiarskie pożyczki. UOKiK prowadził i prowadzi setki postępowań w sprawach gdzie ewidentnie łamane są przepisy ale problem często leży w tym, że jako konsumenci trochę już przyzwyczailiśmy się do tego, że nieuczciwe praktyki są normą, a nie wyjątkiem. Profesor Marcin Król, historyk idei, nazywa to „narastającym lawinowo zjawiskiem „miękkiego oszustwa"- wyjaśniał Adam Jasser.

 

 

 


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12554

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA