PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Eksperci: 40-50 proc. promocji nie przynosi supermarketom pozytywnych efektów finansowych

Autor: Ruichard Zinoecker, Artur Staniec z Simon, Kucher and Partners 18 lutego 2014 10:07

Eksperci: 40-50 proc. promocji nie przynosi supermarketom pozytywnych efektów finansowych

Wnioski, jakie można wysnuć na podstawie dotychczasowej agresywnej rywalizacji cenowej dyskontów opartej na promocjach w różnych państwach świata są takie, że konsumenci stają się coraz bardziej uzależnieni od promocji cenowych, które warunkują ich decyzje zakupowe, a żadna z rywalizujących cenowo stron nie zdołała zbudować sobie znacznej przewagi. Zarówno na rynku brytyjskim ani Tesco ani ASDA nie wykreowało się na najtańszą firmę, jak i na rynku niemieckim ani Aldi ani Lidl nie wypracował wyraźnej przewagi w swoim wizerunku cenowym, który przełożyłby się na zysk - przekonują Richard Zinoecker, partner i Artur Staniec, dyrektor w firmie Simon, Kucher and Partners.

W Niemczech coraz silniej widoczna staje się bardzo agresywna rywalizacja cenowa pomiędzy liderem cenowym, za jakiego powszechnie uznawana jest sieć Aldi a Lidlem. Lidl coraz radykalniej obniża ceny, kończy też współpracę z Coca Colą, która nie godzi się na zaniżanie cen ich produktów Aldi reagując na agresywne działania Lidla również obniża ceny swoich produktów - na początku stycznia cenę za 10 jajek obniżono z 1,29 euro na 0,99 euro, tydzień później w dół poszły też ceny asortymentu śniadaniowego. Agresywna walka obu dyskontów sprawia, że kolejni gracze, REWE czy Real, również reagują promocjami, chcąc zatrzymać u siebie klientów.
Przenosząc zachodnie spostrzeżenie na grunt polski widzimy bardzo podobny trend pojawia się w rywalizacji cenowej Biedronka - Lidl. Można zaobserwować, że Biedronka, odpowiednik niemieckiego Aldi - najsilniejszy dyskont i polski lider cenowy w branży spożywczej, nie opiera swojej polityki cenowej wyłącznie na „codziennie niskich cenach" i zaczyna stosować rabaty. Mimo, że stosuje je dosyć selektywnie (krótkoterminowo, weekendowo) i dotyczą one wybranych produktów, to są one agresywne - Biedronka stosuje 20 - 30 proc. rabaty od swoich dotychczasowych cen. Rabaty wprowadzane przez Biedronkę mogą być interpretowane jako reakcja na agresywne zachowania cenowe Lidla. Pozostali gracze rynkowi prawdopodobnie będą naśladować takie zachowania również obniżając ceny, aby utrzymać klientów.
Patrząc na Niemcy i Wielką Brytanię, czy nawet rynek czeski, pozytywny wynik takiej rywalizacji dla graczy rynkowych jest wątpliwy. Na rynku brytyjskim agresywna konkurencja cenowa między Tesco a ASDA wpływa na radykalne obniżanie cen przez obie firmy, ale nie buduje to realnej przewagi konkurencyjnej żadnej z nich. Tesco komunikowało swoim klientom, że zakupy u nich są zdecydowanie tańsze patrząc na finalne ceny za koszyk zakupów. ASDA z kolei ogłaszała, że ma zdecydowanie więcej tańszych produktów (ASDA 4073 tańszych produktów, podczas gdy Tesco miało ich mieć 1445). W praktyce każdy z konkurujących graczy rynkowych może wybrać sobie kategorię produktów, które będzie sprzedawał taniej, co prowadzi do sytuacji patowej. Przykład wojny cenowej w Niemczech również pokazał, że w rzeczywistości wizerunek cenowy i udziały rynkowe Aldi i Lidla nie zmieniły się znacząco w ciągu ostatnich lat. Również na rynku czeskim, po spowolnieniu tempa wzrostu rynku, gracze detaliczni bardzo agresywnie konkurują promocjami. 

  • b prac. marketu 2014-02-23 16:46:49

    Niech REWE nie kombinuje bo swe straty w Niemczech rekompensuje zyskami Selgrosu w Rumuni i Polsce!!!!

  • Marta 2014-02-18 15:12:21

    <Wysokie promocje mogą wywołać wrażenie, że na co dzień jako klienci przepłacamy za zakupy> To nie wina promocji to ceny na półkach pokazują ,że kupując nie w promocji przepłacimy za zakupy. Cena warzyw ,owoców w hipermarketach jest nie do przyjęcia. Na giełdzie kupuję o połowę taniej. Na targu także drogo jak w w/w.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11419

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane