Eksperci: Hipermarkety zmniejszą powierzchnię i szerokość średniej półki

Autor: dlahandlu.pl/Upright Group 23 kwietnia 2014 10:51

Eksperci: Hipermarkety zmniejszą powierzchnię i szerokość średniej półki

Handel ewoluował i hipermarkety muszą stawić czoła coraz bardziej skomplikowanej sytuacji na rynku. Małe sklepy dopasowują swoją ofertę do okolicznych mieszkańców, ponieważ lepiej rozumieją potrzeby swoich klientów. Trend eko wzmacnia pozycję zaufanych warzywniaków, ryneczków i straganów. Ponadto, prawie wszystko można zamówić w Internecie z dostawą do domu w dogodnych godzinach. Ewoluował również kupujący. Jest bardziej świadomy, mobilny i nie boi się pytać o radę. Zna swoją wartość i lubi być wyjątkowo traktowany. Dodatkowo, ze względu na niesprzyjającą sytuację gospodarczą wzrosła racjonalizacja potrzeb konsumenckich.

Wszystkie te zmiany stały się istotnym zagrożeniem dla pozycji hipermarketów w umysłach i portfelach konsumentów. Żeby zniwelować wpływ tych efektów na obroty, sklepy oferują coraz większe ilości towarów promocyjnych cenach, co z kolei niekorzystnie odbija się na marży. Walka o konsumenta odbywa się w dużej mierze w sferze promocyjnej. Budżety reklamowe opiewają na setki milionów złotych, a łączny budżet Lidla i Jeronimo Martins (właściciel Biedronki) stanowił w 2013r. prawie 60 proc. nakładów wszystkich marketów na reklamę. W ten sposób zaprzyjaźniają się z klientem i kreują swój pozytywny wizerunek, zachęcając do wizyty w sklepie.

Obecnie można wyznaczyć trzy kluczowe kierunki digitalizacji w sieciach sprzedaży: technologia asystująca klientowi, technologia asystująca sprzedawcy oraz technologia zapewniająca konsumentowi rozrywkę. Najbardziej skutecznym działaniem jest rozwijanie wszystkich trzech dróg, ponieważ dwa pierwsze trendy charakteryzuje cel biznesowy. Trzeci z kolei jest elementem marketingu relacji, wzmacnia lojalność wobec konkretnej sieci. - Przy półkach zaczynają pojawiać się ekrany, które zastępują tradycyjne materiały POS z elastycznym i interaktywnym kontentem - mówi Katarzyna Anders z PMT Marketing System (Upright Group). Powszechne stają się także systemy digital signage, które umieszczone w strategicznych miejscach w sklepie pozwalają zwiększyć sprzedaż nawet o ok. 26 proc. (wskaźnik konwersji wg badań Instytutu Millward Brown SMG/KRC). Sieci inwestują również w narzędzia komunikacji - strony www, aplikacje mobilne, które otwierają zupełnie nowe możliwości komunikowania się z konsumentem także wtedy, kiedy dopiero planuje zakupy. 

W przyszłości  punkty sprzedaży będą rewitalizowane i modernizowane, dzięki czemu klienci będą mogli robić zakupy w coraz przyjemniejszych warunkach. Hipermarkety będą mniejsze powierzchniowo, ponieważ nieco zawężą asortyment, raczej skupią się na cięciach produktów ze „średniej półki", nie będą redukowały produktów luksusowych czy też pierwszej potrzeby. Już istniejące miejsca sprzedaży będą zmieniać poprzez wdrażanie nowej jakości oferty. Zwiększy się liczba store-in-store, czyli wyraźne podziały na strefy związane z określoną kategorią produktów. W sieciach handlowych mogą pojawiać się również nowe usługi, restauracje i bary, darmowe wi-fi. 

- W czasach, kiedy klient może łatwo wybrać i zmieniać sklepy, w których kupuje, sieci handlowe powinny mieć na uwadze, że zakupy to nie tylko zaspokajanie potrzeb, ale również doświadczenie, które powinno być jak najlepsze, ponieważ zwiększa się szansa, że konsument do nich wróci - dodaje Katarzyna Anders z PMT Marketing System.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10690

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane