PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Eksperci: Klient nauczył się sztuki oszczędzania i nawet w czasach prosperity z niej nie zrezygnuje

Autor: Łukasz Juśkiewicz i Maciej Kraus, FernPartners 27 sierpnia 2013 09:34

Eksperci: Klient nauczył się sztuki oszczędzania i nawet w czasach prosperity z niej nie zrezygnuje

Według najnowszych prognoz NBP, Polska gospodarka najgorsze ma już za sobą. Wiele firm zastanawia się, czy koniec kryzysu oznacza, że Polacy będą przywiązywać mniejszą wagę do ceny. Czy klienci zapomną o kryzysie i wrócą do dawnych nawyków zakupowych? Co może stanąć na drodze do poprawy rentowności? Co robić, by odpowiednio wykorzystać ożywienie gospodarcze - zastanawia się Maciej Kraus z firmy FernPartners.

Ostatnimi laty byliśmy świadkami powstania nowego rodzaju klientów - tzw. smart shopperów. Atmosfera kryzysu sprawiła, że klienci nie tylko chcą kupić dobry produkt - chcą kupić dobry produkt w dobrej cenie i są w stanie poświęcić czas na wybór najatrakcyjniejszej opcji. Dotyczy to nie tylko osób, które zostały bezpośrednio dotknięte przez kryzys i niejako zmuszone do ograniczenia wydatków, ale również osób, których sytuacja materialna wcale nie uległa pogorszeniu. W trakcie trwania kryzysu najbardziej ucierpiały przedsiębiorstwa - szczególnie małe i średnie. To właśnie one stanęły przed koniecznością ograniczania wydatków i to właśnie one, by przetrwać, musiały stać się szczególnie "SMART". W wyniku kryzysu pracownicy odpowiedzialni za zakupy do firm byli poddani szczególnie dużej presji. Z jednej strony firmy musiały ograniczać wydatki. Z drugiej zaś, nie mogły z dnia na dzień odebrać swoim pracownikom tego, do czego same przez lata ich przyzwyczajały. Co zrobiły firmy w takiej sytuacji? To samo co przeciętny smart shopper - szukały najlepszej oferty. Coraz więcej klientów, bez znaczenia czy mówimy tu o osobach fizycznych czy też firmach, przed wydaniem pieniędzy poświęca czas na zbieranie informacji oraz ocenę atrakcyjności różnych dostępnych na rynku rozwiązań. Powszechność oraz łatwość z jaką klienci mogą obecnie dokonywać porównań sprawia, że udział zakupów nieprzemyślanych w zakupach ogółem wciąż ulega widocznemu zmniejszeniu.
Smart shopperzy są niezwykle interesująca grupą klientów również z uwagi na fakt, iż w ich przypadku najniższa cena nie jest równoznaczna z najatrakcyjniejszą ofertą. O atrakcyjności oferty stanowi stosunek ceny do jakości. Firmy, które liczą, że wraz z odejściem kryzysu klienci od razu zapomną o oszczędzaniu i wrócą do dawnych nawyków zakupowych, mogą się niemile rozczarować. Klienci w dużej mierze działają na zasadzie przyzwyczajeń i skoro przywykli do porównywania ofert i wybierania tych najbardziej atrakcyjnych, nie przestaną tego robić tylko dlatego, że będą mieli do dyspozycji trochę większy budżet.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11396

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane