Eksperci: Konsumenci nie wykorzystują pełnego potencjału opinii

Autor: pr 17 czerwca 2014 09:25

- Obserwujemy, że z miesiąca na miesiąc rośnie liczba osób piszących opinie o sklepach internetowych, ale jednocześnie wciąż istnieje spora grupa konsumentów, którzy sprawdzają sklep i opinie o nim dopiero w momencie, kiedy towar został już zamówiony, pieniądze trafiły na konto sprzedawcy, a po przesyłce nie ma śladu. Wtedy, w przypływie paniki, szukają wiarygodnych informacji o sklepie i sprzedawcy - komentuje Paweł Kucharzak, prezes zarządu Opineo.pl.

Klienci przed dokonaniem zakupów nie sprawdzają też danych rejestrowych i adresowych sprzedawcy internetowego.

Tymczasem opinie pomagają podejmować decyzje zakupowe. Dzięki recenzjom innych kupujących, wybór sprawdzonego sklepu jest dużo prostszy, a przy tym minimalizuje ryzyko bycia skrzywdzonym lub oszukanym przez nieuczciwego sprzedawcę.

Opinie są ostrzeżeniem. Jeśli już coś oceniamy bardzo krytycznie, to musi być naprawdę złej jakości. Badanie „Customer Satisfaction Survey" przeprowadzone przez Ipsos MORI na zlecenie Verint Systems, pokazuje, że Polacy niechętnie wyrażają swoje niezadowolenie związane z zakupami. Niemal połowa ankietowanych nigdy nie zgłosiła reklamacji. Tym bardziej więc należy przywiązywać wagę do opinii niepochlebnych, gdyż są unikatowe, wyróżniają się na tle pozostałych i stanowią prawdziwe ostrzeżenie przed nierzetelnym sklepem, kiepskim produktem czy źle wykonaną usługą.

Opinie dają wiedzę. Jeśli już ktoś poświęca czas, by podzielić się z innymi własną opinią, to bardzo często robi to nad wyraz sumiennie. Poszkodowani klienci w swoich recenzjach pozakupowych nie tylko oceniają sklep i przebieg transakcji, ale potrafią też szczerze i długo opowiadać, jak wyglądała ich walka z nieuczciwym sprzedawcą. 

Opinie zmieniają rynek na lepsze. Opinie czytane są nie tylko przez konsumentów. Według wspomnianego już badania „Customer Satisfaction Survey", co drugi ankietowany wierzy, że serwisy gromadzące opinie mają duże znaczenie, bo mobilizują firmy do większej odpowiedzialności. I rzeczywiście, sklepy internetowe, które słuchają swoich klientów, zwracają baczną uwagę na każdą wypowiedź klienta pod ich adresem. W niektórych sytuacjach żywo reagują: próbują naprawić szkodę lub nawet publicznie przepraszają klienta za zaistniałą sytuację. To pozytywny efekt opinii konsumenckich, które mogą przyczynić się do poprawy obsługi zarówno w jednym sklepie, jaki i w całej branży e-commerce.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10873

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane