Eksperci: Nawigacja beacon, big data i grywalizacja zdecydują o przyszłym kształcie handlu

Autor: dlahandlu.pl 10 lipca 2014 14:43

Eksperci: Nawigacja beacon, big data i grywalizacja zdecydują o przyszłym kształcie handlu

Zdaniem Kamila Górala, dyrektora Centrum Rozwoju Biznesu Comarch ERP i Sebastiana Ozdoby, dyrektora Centrum Produkcji E-commerce w Comarchu trzy główne trendy, które w najbliższej przyszłości zmienią obraz handlu detalicznego to: system nawigacji po sklepie i przesyłania spersonalizowanych komunikatów promocyjnych, analiza danych dotyczących zachowań klientów oraz angażowanie konsumentów w programy lojalnościowe oparte na grach związanych z daną marką czy detalistą.

Beacon to mały czujnik, który wymienia  informacje z telefonem komórkowym z wgraną na niego aplikacją. System działa w oparciu o technologię Bluetooth 4.0. Dzięki temu czujnik geolokalizuje klienta, wysyła na ekran jego telefonu informacje o tym, gdzie może on znaleźć poszukiwany towar, gdzie zostały zorganizowane promocje. W zamian za przesłanie spersonalizowanej oferty telefon rejestruje informacje, na co zwracaliśmy uwagę w sklepie, jakimi alejkami przechodziliśmy, co kupiliśmy, przy jakich półkach wahaliśmy się lub zatrzymaliśmy się na dłużej. Dodatkowo dzięki pracom, jakie prowadzą obecnie operatorzy systemów płatniczych w przyszłości po zeskanowaniu metki (kodu kreskowego) i zaakceptowaniu zakupu przez użytkownika nastąpi przelew pieniędzy na konto sklepu z tego samego telefonu. Wychodząc z zakupów nie będziemy zatem korzystali z pomocy kasjera, ale obsłużymy się sami przy pomocy telefonu.

Zdaniem ekspertów Comarchu drugim trendem, który wpłynie na przenikanie się handlu stacjonarnego i internetowego będzie lepsze wykorzystanie danych agregowanych w ramach systemu big data. Póki co system ten zbiera tak duże ilości danych, że problemem jest ich sortowanie według właściwych filtrów. Moment, w którym dane o klientach będą miały szansę przełożyć się na podniesienie sprzedaży sieci detalicznych, nadejdzie, gdy wyodrębnione zostaną istotne wskaźniki stymulujące zachowania zakupowe konsumentów. Pozwolą one wówczas na trafienie do klienta z odpowiednimi komunikatami marketingowymi, stworzonymi w oparciu o historię jego zakupów, dotychczas odwiedzane placówki, podatność na specyficzne formy promocji, płeć, wiek, zainteresowania, itp., tak jak się dzieje to obecnie w internecie.

Trzeci element budowania przewagi sklepu to zaangażowanie emocjonalne klienta. Zdaniem przedstawicieli Comarchu połączenie relacji emocjonalnej oraz budowania przywiązania klienta do sieci tkwi w grywalizacji. Wiele marek stara się obecnie tworzyć społeczność wokół swoich flagowych produktów, angażując klientów w działania oparte na elementach gry, zabawy, rywalizacji wynikami z innymi użytkownikami tego samego produktu. Jako przykład takich działań specjaliści Comarchu wymieniają producentów samochodów, którzy przyznają drobne upominki dla kierowców, którzy są w stanie np. osiągnąć najmniejsze spalanie swojego samochodu na określonej trasie. Opisują swoje dokonania, porównują się innymi kierowcami, a w międzyczasie angażują się w emocjonalny kontakt z producentem auta.

W Polsce, gdy lojalność klientów sieci handlowych niemal nie istnieje, a dotychczas proponowane programy lojalnościowe mają często skomplikowane mechanizmy, grywalizacja może stać się wabikiem, który skusi i zatrzyma nielojalnego klienta przy danej sieci.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • ekonsulting 2015-06-25 03:03:16

    Ciekawe aplikacje znajdziecie tu:

    artmetic.pl

  • BartM 2014-07-14 09:44:56

    Mądre uwagi. Warto wspomnieć też o rozwiązaniach mobilnych i możliwości łatwych zakupów przez smartfony, nie wspominając już nawet o aplikacjach sprzedażowych. W Polsce takie rozwiązania oferuje coraz więcej firm typu mgenerator, home czy inne.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11381

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane