REKLAMA
REKLAMA

Eksperci Simon-Kucher i Partners: Małe sklepy też mogą być atrakcyjne cenowo

Autor: Artur Staniec, dyrektor w Simon - Kucher & Partners oraz Filip Marcińczyk, senior consultant w Simon-Kucher & Partners 8 listopada 2013 09:53

Eksperci Simon-Kucher i Partners: Małe sklepy też mogą być atrakcyjne cenowo

W jaki sposób w coraz bardziej konkurencyjnym otoczeniu mają sobie radzić małe sklepy osiedlowe nieposiadające ani rozbudowanych kompetencji ani zaplecza analitycznego do tworzenia wyszukanych rozwiązań w obszarze polityki cenowej? W tym artykule postaramy się w 5 krokach opisać, w jaki sposób podejść do budowy polityki cenowej dla małego sklepu.

REKLAMA

Krok 1: Zdefiniuj kluczowe produkty
Kluczowe produkty to takie, po które przychodzą, bądź chcemy, żeby przychodzili do naszego sklepu klienci. Będzie to inny asortyment w przypadku małego sklepiku z owocami i warzywami, inny dla sklepu monopolowego a jeszcze inny dla sklepu ogólnospożywczego. Różnić też się będą w zależności od typu naszej lokalizacji czy otoczenia konkurencyjnego.
Większość sieci handlowych ma jasno zdefiniowany asortyment, którym chcą przyciągnąć klientów. Mali sklepikarze muszą zrobić to samo i odpowiedzieć na podstawowe pytanie:, „Jakim asortymentem nasz sklep przyciąga lub chce przyciągać klientów?".
W jaki sposób to zrobić, jeżeli do tej pory w sklepie nie było to jasno określone? Najprostszym sposobem jest spojrzenie na częstotliwość sprzedaży poszczególnych produktów czy grup produktowych. Im produkt częściej kupowany, tym większa szansa, że to właśnie tym asortymentem przyciągamy naszych klientów. Bardziej skomplikowane podejście polegać będzie na podzieleniu naszych klientów na segmenty i wytypowaniu produktów lub grup produktowych, kluczowych dla poszczególnych segmentów klientów.
Dodatkowo można obserwować także zachowania klientów w naszym sklepie w porównaniu do okolicznych sklepów, zwracając szczególną uwagę na te produkty, przy których jest relatywnie największy ruch. Jeżeli w porównaniu do okolicznych sklepów, w naszym klienci częściej sięgają po produkty z serwisowej lady chłodniczej, lub po owoce i warzywa - jest to dobry wyznacznik dla znaczenia tych produktów dla naszych klientów.

Krok 2: Ustal atrakcyjne ceny na kluczowe produkty
Celowo używamy tutaj określenia „atrakcyjne" ceny, a nie „niskie" ceny. Atrakcyjne ceny to takie, które odpowiadają wartości oferowanej klientom. Wartość dajemy klientowi np. oferując mu odpowiedni asortyment i zapewniając dodatkowe walory tego asortymentu, takie jak chociażby wyjątkowa dbałość o świeżość produktów. Ale wartość to pojęcie dużo szersze - sklepy mogą dawać dodatkową wartość klientom w różny sposób, np. skracać czas oczekiwania przy kasie, być położone bliżej miejsca zamieszkania, czy mieć wyższy, bardziej indywidualny poziom obsługi sprzedażowej. Jeżeli sklep potrafi się pozytywnie wyróżnić na tle konkurencji w otoczeniu, nie musi oferować najniższej ceny na kluczowych produktów, aby przyciągnąć i utrzymać swoich klientów.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4252

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA