REKLAMA
REKLAMA

Ekspert: "Babunia" zrobiła zawrotną karierę w branży spożywczej

www.portalspozywczy.pl 8 kwietnia 2013 13:58

- Nazwa produktów spożywczych często opiera się na stosowaniu uznanych konwencji. Wystarczy, że jakaś marka odniesie sukces, konkurenci jak najszybciej próbują z tego skorzystać. Powstaje konwencja nazewnicza. Nazwy produktów spożywczych nawiązujące do lidera powstają szybko, nie zawsze w sposób rozsądny - mówi Maria Orkwiszewska, ekspertka nazewnictwa firm i produktów w firmie Anagram Naming.

REKLAMA

Jak przyznaje Maria Orkwiszewska, Babunia to "nowa" popularna nazwa marketingowa. - Sukces popularności i konwencji nazewniczej doprowadził niestety do dewaluacji tej nazwy. Nazwa produktów spożywczych z tej kategorii stała się nie tylko popularna, ale i coraz bardziej pretensjonalna. Kariera marki Babunia zaczęła się w 1994 roku, gdy Fabryka Pieczywa Cukierniczego Kaliszanka zastosowała taką formę do stworzenia nazwy produktów spożywczych i zarejestrowała znak słowno-graficzny Herbatniki Babuni. Ochrona prawna dotyczy z reguły konkretnej klasy towarowej i konkretnych produktów. Dlatego bez problemu bardzo szybko w ofertach innych firm pojawiły się Dżem Babuni, Majonez Babuni, Makaron Babuni, Rogaliki Babuni, Kluseczki Babuni, Twarożek Babuni, Ser Babuni, Szynka Babuni. Zbyt wielka popularność zdewaluowała markę Babunia.

Na fali""sukcesu" przyszedł czas na kolejne rozszerzanie nazwy Babunia. Wódeczka Babuni, Wino Babuni, Nalewka Babuni. Nazwa produktów spożywczych opartych na słowie Babunia zdewaluowała się i utraciła całkowicie swoje wyróżnienie - mówi ekspertka.Nazwa produktów spożywczych to bardzo szeroka kategoria. Dlatego Babunia bezproblemowo była rozszerzana na inne produkty, nawet mające tak niewiele wspólnego z Babunią jak Frytki Babuni czy Ketchup Babuni. - Babunia w krótkim czasie zrobiła zawrotną, wręcz celebrycką karierę. Pojawiły się również nazwy produktów spożywczych mniej trafne jak Słoik Babuni, Tradycja Babuni czy Smarowidło Babuni. Tak popularna i bezmyślnie rozszerzana nazwa produktów spożywczych nie przysłużyła się marce Babunia. W efekcie nazwa babunia używana jest masowo i początkowa wartość marki po prostu się rozmyła. Zła nazwa sukcesowi szkodzi, ogranicza markę, a w porównaniu z konkurentami wypada blado i niekonkurencyjnie - przyznaje Maria Orkwiszewska.

Dodaje, że nazwa produktów spożywczych powinna wyróżniać. Jej zdanie, stosowanie konwencji nazewniczej, opartej na utartych i populistycznych stereotypach może obniżać wartość marki. Nazwa produktów spożywczych kreowana poprzez powielanie stereotypów prowadzi do problemów.

- Użytkownicy nazwy Babunia to małe firmy, bardziej liczące na populizm, bieżącą sprzedaż niż na trwałe wyróżnienie. Naming produktów lub usługi jest decyzją strategiczną. Tylko wtedy, gdy nazwa produktów spożywczych jest bezpieczna, można zbudować silną markę. Aby to było możliwe nazwa musi spełniać dwa podstawowe kryteria: kreatywnie wyróżniać i gwarantować bezpieczeństwo. Babunia poprzez populistyczny naming produktów takich kryteriów już nie spełnia. Nie tylko nie wyróżnia, ale dewaluuje marki słowa tego używające - mówi ekspertka.

- Naming produktów stanowić może, bowiem poważne ograniczenie. Straty wynikające z konieczności walki na rynku Babuni są niewspółmiernie większe od kosztów profesjonalnych projektów nazw, obejmujących testy lingwistyczne oraz badanie zdolności rejestrowej nazwy, jako słowny znak towarowy - mówi Maria Orkwiszewska.

 

 


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13025

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA