REKLAMA
REKLAMA

Ekspert: Branża retail ma problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników

Autor: dlahandlu.pl 9 lutego 2012 09:29

Jako eksperci do spraw rekrutacji obserwujemy wzmożone zapotrzebowanie na doświadczonych sprzedawców, zwłaszcza managerów. Zwiększony popyt jest wynikiem rozwoju istniejącej sieci detalicznej, jak również nowych inwestycji na rynku polskim. Średnio w kwartale zgłasza się do nas 3 - 4 klientów planujących ekspansję w Polsce - mówi Katarzyna Słabik, konsultant ds. rekrutacji, specjalizacji Retail w HAYS Poland

REKLAMA

Firmy z sektora, planujące rozwój na naszym rynku, spotykają się z dwoma zasadniczymi problemami. Jednym z nich jest trudność ze znalezieniem odpowiednich lokalizacji dla sklepów, zwłaszcza, że strategie przewidują otwarcie 3 do 7 punktów już w pierwszym roku działalności. Choć Polska obfituje w centra handlowe, na najbardziej atrakcyjne miejsca firmy czekają po kilkanaście miesięcy a nawet kilka lat. Zdarza się więc, że firmy, które nie uwzględniły tego aspektu w swoich biznesplanach, zmuszone są do weryfikacji decyzji inwestycyjnej lub do wyboru gorszej, mniej dochodowej lokalizacji.

Kolejnym, równie trudnym zadaniem jest znalezienie kompetentnych pracowników. W przypadku otwarcia małego sklepu odzieżowego czy akcesoryjnego inwestorzy potrzebują zwykle kilku, 5 do 10 pracowników. Natomiast sklepy wielkopowierzchniowe mogą tworzyć nawet kilkadziesiąt miejsc pracy, w przypadku jednego punktu oraz setki, jeśli rozwijają sieć.
Oczywiście, aby sklep mógł funkcjonować sprawnie i przynosić oczekiwane zyski, potrzebna jest przede wszystkim fachowa kadra menadżerska. Od potencjalnych kandydatów oczekuje się doświadczenia na podobnym stanowisku w innej firmie, w zarządzaniu określoną powierzchnią sprzedażową oraz zbliżonym pod względem ilości pracowników zespołem, najchętniej w firmie o tożsamych standardach operacyjnych i obsługi klienta - opowiada Katarzyna Słabik, konsultant ds. rekrutacji, specjalizacji Retail w HAYS Poland.

Nieco elastyczniej pracodawcy podchodzą do wiedzy produktowej. Coraz więcej firm wychodzi z założenia, że ważniejsze są kompetencje menadżerskie. Oczywiście doświadczenie w sprzedaży konkretnych towarów jest zawsze atutem kandydata, jednak pracodawcy coraz chętniej rozwijają wiedzę produktową pracowników za pomocą szkoleń wewnętrznych.

Kolejny bardzo istotny warunek brany pod uwagę w procesie rekrutacji to znajomość języków obcych. Swobodna komunikacja w języku angielskim jest często niezbędna zwłaszcza, gdy kierownik sklepu odpowiada za kontakty z zagraniczną centralą firmy.

 

  • Manago 2014-12-14 15:03:05

    no jasne, skoro ich "możliwości" dla szczebla managerskiego kończą się na poziomie 4000 netto, to o czym my w ogóle rozmawiamy? Z drzewa chyba spadli, tyle, to szanowni decydenci wydaja na butelke wina do kolacji, a Ty zapieprzaj człowieku, martw się o sprzedaż, kreuj strategię i borykaj się z niesubordynacją personelu. U siebie, w tych rajach podatkowych - jedźcie JELENI szukać za te pieniądze!

  • max 2014-06-24 22:09:22

    pracowników na rynku brak ale płace jakoś nie rosną, czy to jest gospodarka rynkowa czy zmowa pracodawców?

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4835

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA