PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Ekspert: Branża retail ma problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników

Autor: dlahandlu.pl 9 lutego 2012 09:29

Jako eksperci do spraw rekrutacji obserwujemy wzmożone zapotrzebowanie na doświadczonych sprzedawców, zwłaszcza managerów. Zwiększony popyt jest wynikiem rozwoju istniejącej sieci detalicznej, jak również nowych inwestycji na rynku polskim. Średnio w kwartale zgłasza się do nas 3 - 4 klientów planujących ekspansję w Polsce - mówi Katarzyna Słabik, konsultant ds. rekrutacji, specjalizacji Retail w HAYS Poland

Firmy z sektora, planujące rozwój na naszym rynku, spotykają się z dwoma zasadniczymi problemami. Jednym z nich jest trudność ze znalezieniem odpowiednich lokalizacji dla sklepów, zwłaszcza, że strategie przewidują otwarcie 3 do 7 punktów już w pierwszym roku działalności. Choć Polska obfituje w centra handlowe, na najbardziej atrakcyjne miejsca firmy czekają po kilkanaście miesięcy a nawet kilka lat. Zdarza się więc, że firmy, które nie uwzględniły tego aspektu w swoich biznesplanach, zmuszone są do weryfikacji decyzji inwestycyjnej lub do wyboru gorszej, mniej dochodowej lokalizacji.

Kolejnym, równie trudnym zadaniem jest znalezienie kompetentnych pracowników. W przypadku otwarcia małego sklepu odzieżowego czy akcesoryjnego inwestorzy potrzebują zwykle kilku, 5 do 10 pracowników. Natomiast sklepy wielkopowierzchniowe mogą tworzyć nawet kilkadziesiąt miejsc pracy, w przypadku jednego punktu oraz setki, jeśli rozwijają sieć.
Oczywiście, aby sklep mógł funkcjonować sprawnie i przynosić oczekiwane zyski, potrzebna jest przede wszystkim fachowa kadra menadżerska. Od potencjalnych kandydatów oczekuje się doświadczenia na podobnym stanowisku w innej firmie, w zarządzaniu określoną powierzchnią sprzedażową oraz zbliżonym pod względem ilości pracowników zespołem, najchętniej w firmie o tożsamych standardach operacyjnych i obsługi klienta - opowiada Katarzyna Słabik, konsultant ds. rekrutacji, specjalizacji Retail w HAYS Poland.

Nieco elastyczniej pracodawcy podchodzą do wiedzy produktowej. Coraz więcej firm wychodzi z założenia, że ważniejsze są kompetencje menadżerskie. Oczywiście doświadczenie w sprzedaży konkretnych towarów jest zawsze atutem kandydata, jednak pracodawcy coraz chętniej rozwijają wiedzę produktową pracowników za pomocą szkoleń wewnętrznych.

Kolejny bardzo istotny warunek brany pod uwagę w procesie rekrutacji to znajomość języków obcych. Swobodna komunikacja w języku angielskim jest często niezbędna zwłaszcza, gdy kierownik sklepu odpowiada za kontakty z zagraniczną centralą firmy.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Manago 2014-12-14 15:03:05

    no jasne, skoro ich "możliwości" dla szczebla managerskiego kończą się na poziomie 4000 netto, to o czym my w ogóle rozmawiamy? Z drzewa chyba spadli, tyle, to szanowni decydenci wydaja na butelke wina do kolacji, a Ty zapieprzaj człowieku, martw się o sprzedaż, kreuj strategię i borykaj się z niesubordynacją personelu. U siebie, w tych rajach podatkowych - jedźcie JELENI szukać za te pieniądze!

  • max 2014-06-24 22:09:22

    pracowników na rynku brak ale płace jakoś nie rosną, czy to jest gospodarka rynkowa czy zmowa pracodawców?

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11609

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane