PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Ekspert Deloitte: Największym wzywaniem dla handlu będzie walka o wirtualnego klienta

www.portalspozywczy.pl 16 maja 2013 12:09

- Wszyscy obserwujemy jak handel w Polsce zmienia się od początku procesu przemian. Jeszcze parę lat temu wszyscy analitycy prognozowali rozwój hipermarketów kosztem innych formatów, szczególnie handlu tradycyjnego. Nastąpił jednak szybki rozwój dyskontów i spowolnienie rozwoju hipermarketów. W roku 2012 dyskonty miały już 17 proc. udział wartościowy w rynku - mówi serwisowi www.portalspozywczy.pl, Piotr Świętochowski, dyrektor w dziale audytu, Deloitte.

Wyniki badania opublikowanego przez Euromonitor International w styczniu 2013 roku, wskazują, że wartość rynku spożywczego wzrosła 4 proc. rok do roku do kwoty 166,8 mld zł w roku 2012, głównie dzięki stałemu wzrostowi sprzedaży podstawowych produktów i wzrastającemu popytowi na marki własne. - Rynek spożywczy ma rosnąć w tempie 1 proc. rocznie do 2017 r. Trendy te zostały zauważone przez hipermarkety, które coraz częściej podejmują decyzję o obniżkach cen i rozwoju marek własnych - dodaje Piotr Świętochowski, dyrektor w dziale audytu, Deloitte.

Inne zjawisko, które daje się zauważyć to dążenie do kontroli jakości na poziomie procesów produkcyjnych poprzez dyskonty. - Ostatnio Grupa Muszkieterów ogłosiła swoje plany wejścia w produkcję w Polsce, czyli model od dawana wykorzystywany we Francji. Należy domniemywać, że powyższy trend utrzyma się przez najbliższe parę lat i Biedronka osiągnie swój cel odnośnie ilości sklepów, które będą prawdopodobnie na "każdym rogu ulicy". Dynamiczny rozwój tej sieci wskazuje, że Polacy docenili jakość, asortyment oraz zaoferowane ceny. Ruch konkurencji w tą samą stronę, co Biedronka oznacza, że konsumenci na tym skorzystają poprzez zwiększoną dostępność sklepów oraz lepszą jakość oraz asortyment przy atrakcyjnych cenach - twierdzi ekspert Deloitte.

Jego zdaniem jednak największym wzywaniem dla handlu będzie walka o wirtualnego klienta.

- W najbliższym czasie sieci handlowe muszą skupić się przede wszystkim na ułatwianiu konsumentom zakupów przez internet. W 2016 r. handel e-commerce będzie stanowić już bowiem jedną piątą całkowitej sprzedaży detalicznej, takie są wnioski z corocznego raportu "Global Powers of Retailing 2013. Retail Beyond" przygotowanego przez Deloitte. Również w Polsce sklepy spożywcze online notują przyspieszony wzrost. Obecnie działa w Polsce około 300 takich sklepów. Konsumenci coraz częściej wybierają ofertę e-commerce lub zakupy mieszane (zapoznanie się z ofertą sklepu stacjonarnego, aby finalnie zakupić wybrany towar w Internecie). Niska cena przestała być jedynym czynnikiem, który przyciąga klienta i decyduje o jego wyborze. Równie ważna stała się dostępność, możliwość obejrzenia i porównania cen w Internecie i wreszcie różnorodność wyboru. Dotyczy to wszystkich branż: począwszy od sklepów spożywczych po dobra luksusowe i sprzęt elektroniczny - wyjaśnia Piotr Świętochowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11109

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane