Ekspert Google: Smartfon zmienia układ sił w handlu

Autor: dlahandlu.pl 8 kwietnia 2016 17:25

Ekspert Google: Smartfon zmienia układ sił w handlu Wkroczenie trendu mobilności na rynek spowodowało, że skończył się handel, który oferuje tylko jeden kanał sprzedaży, fot. Shutterstock.com

O nowej ścieżce zakupowej klienta, rosnącej sile smartfonów, zmianach w sposobie sprzedaży stymulowanych przez dialog marka-klient rozmawiamy z Dawidem Papieżem, retail industry managerem w Google Poland.

Jakie trendy najmocniej wpływają na zmiany dokonujące  się na rynku handlowym?

Na przestrzeni najbliższych lat rynek handlu, czy też szerzej kontaktów marek z klientami, zostanie  zdominowany m.in. przez rosnącą rolę smartfonów, które staną się głównymi urządzeniami komunikacji na linii marka-klient. Telefon komórkowy już teraz zmienia układ sił w branży handlowej. Za granicą w wielu kategoriach telefon jest bardzo ważnym ekranem zakupowym, np. w sprzedaży biletów lotniczych. W przyszłości  ten trend będzie dominujący także w Polsce,  bo bardzo szybko rośnie penetracja smartfonów w naszym kraju. Jednak obecnie na naszym rynku telefon wciąż jest asystentem zakupowym. W większości przypadków smartfon nie jest ostatnim ekranem zakupowym, bo klienci nie tutaj wkładają produkty do koszyka zakupowego, czy dokonują płatności, ale jest urządzeniem które mocno wpływa na sprzedaż produktów. Już dziś pracujemy z klientami, którzy kilkanaście procent przychodów osiągają  dzięki sprzedaży przez smartfony. Nie znam firmy, która jest w stanie zignorować te kilkanaście procent przychodów. Wraz z rosnącą rolą telefonu dużego znaczenia nabiera  analityka internetowa, której zadaniem jest próba zrozumienia całej ścieżki zakupowej konsumenta, który na smartfonie  ogląda reklamy, odwiedza strony internetowe sklepów, sprawdza informacje o produktach w wyszukiwarce, ale zakupu dokonuje na  innym urządzeniu lub w fizycznej placówce. Zaawansowana analityka pozwoli  w przyszłości połączyć użytkownika, który jest offline, a jednocześnie korzysta z kanałów internetowych. Są już rozwiązania, nad którymi pracuje także Google, które pozwolą zbudować pełną, spójną ścieżkę decyzyjną klienta przepływającego miedzy sklepem tradycyjnym a internetem. Jednocześnie pozwoli na komunikowanie spersonalizowanej oferty  do poszczególnych grup klientów.

Czy to oznacza, że technologia mobilna będzie głównym czynnikiem kształtującym sposób w jaki będziemy w najbliższej przyszłości kupowali?

Od kilku lat na konferencjach z zakresu marketingu internetowego słyszałem dumnie brzmiące hasło  „ten rok będzie rokiem mobile”. Ja uważam, że ten wyczekiwany i zapowiadany rok już dawno minął i wiele marek obudziło się w momencie, w którym użytkownicy oczekiwali od firmy strony mobilnej czy aplikacji, a marki ich nie miały. Użytkownik przesiadając się na nowy ekran i pokazując swoim zachowaniem, że spędza czas w innym miejscu, niż dotychczas zaskoczył sporą część branży handlowej swoją deklaracją „hej, ja już jestem gdzie indziej”. Wówczas okazało się, że rynek nie jest przygotowany na tę zmianę.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11586

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane