Ekspert: Hipermarkety muszą wymyślić się na nowo

www.portalspozywczy.pl 15 grudnia 2012 16:19

Na rynku nie ma już miejsca na nowe hipermarkety, dlatego sieci te muszą znaleźć nowy sposób na rozwój swojej działalności. Może to być zaoferowanie dodatkowych usług i ograniczenie asortymentu nieżywnościowego - ocenia Krzysztof Badowski, partner zarządzający Roland Berger Strategy Consultants.

- Dostrzegam stagnację, wyczerpanie się formuły hipermarketowej, co wynika w dużej mierze z trendów konsumenckich i zmiany modelu rodziny - rośnie liczba gospodarstw domowych bezdzietnych czy liczba gospodarstw domowych jednoosobowych. Spędzamy coraz więcej czasu w pracy, żyjemy bardzo szybko, potrzebujemy rozwiązań szybkich, bliskich, dogodnych - mówi Krzysztof Badowski.
Jak tłumaczy, te trendy sprawiają, że konsument zaczął preferować formaty średnie i mniejsze, które oferują mniejszy asortyment, ale za to są blisko, dają możliwości szybkiego dokonywania zakupów. Ponadto, ze względów ekonomicznych mamy do czynienia z fenomenem wzrostu formatu dyskontowego, który również jest formatem średnim, ale który ewoluuje i zmienia się w kierunku formatu supermarketowego.
- Obecnie wydaje się, że propozycja wartości dla konsumenta jest lepsza w przypadku formatów średnich. Dlatego patrząc w przyszłość, hipermarkety powinny zastanowić się, w jaki sposób wymyślić siebie na nowo, aby nie być tylko molochem, który ma wszystko pod jednym dachem, bo to już niekoniecznie jest to, co klient sobie najbardziej ceni - ocenia partner Roland Berger.
Jego zdaniem, hipermarkety mogą na przykład pójść w usługi, być może będą ograniczały asortyment non-food, który jest asortymentem wolniej rotującym i daje niższe marże z metra kwadratowego. Poza tym, w asortymencie nieżywnościowym hipermarkety nie dają rady konkurować z sieciami specjalistycznymi, jak np. Media Markt czy z kanałem online.
- Celem dla hipermarketów jest teraz nie tyle dalszy intensywny rozwój i otwieranie kolejnych dużych sklepów, ale to, aby klient dostrzegł dodatkową wartość, aby przyciągnąć konsumenta z powrotem do hipermarketu. Gdyby hipermarkety zostały tam gdzie są, nie widzę dla nich dobrej przyszłości - podsumowuje Krzysztof Badowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10546

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane