REKLAMA
REKLAMA

Ekspert: Idea opodatkowania hipermarketów jest słuszna, klienci na tym nie stracą

Autor: PAP 19 lipca 2015 21:40

Ekspert: Idea opodatkowania hipermarketów jest słuszna, klienci na tym nie stracą Elżbieta Mączyńska uważa, że koszty nowych regulacji nie zostaną przerzucone na klientów, fot. PTWP

Według Elżbiety Mączyńskiej, szefowej Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego mało prawdopodobne jest, że klienci stracą na obłożeniu hipermarketów podatkiem obrotowym. Propozycję taką zgłasza PiS. Według PwC straciłyby na tym sieci handlowe, a w konsekwencji także sami klienci.

REKLAMA

Zdaniem prof. Mączyńskiej Raport PwC jest jednostronny. Oceniła, że zabrakło w nim m.in. informacji, czy i w jakim stopniu po zmianach na Węgrzech rzeczywiście wzrosły ceny w hipermarketach. "Jeśli nawet tak by było, to taki dyktat cenowy nie mógłby się utrzymać zbyt długo w sytuacji, gdy w wielu krajach Europy (i nie tylko) występują symptomy +gospodarki nadmiaru+, co oznacza, że popyt na towary i usługi nie nadąża za ich podażą, za coraz bogatszą ofertą rynkową. Stąd zażarta walka przedsiębiorstw o rynki i towarzysząca temu agresywna reklama. W takiej sytuacji pojawia się raczej tendencja do deflacji, czyli spadku cen, a nie ich wzrostu. Doświadcza tego także Polska. Można zakładać, że walka o klientów i rynki będzie się zaostrzać, także w związku z sygnalizowanym przez wielu znanych ekonomistów rosnącym ryzykiem sekularnej, czyli długotrwałej stagnacji w niektórych krajach, m.in. w USA" - wyjaśniła.

Mączyńska zakwestionowała tym samym tezę, że koszty nowych regulacji zostaną przerzucone na klientów; jej zdaniem istnieją mechanizmy, które mogą temu zapobiec.

"Z pewnością niektóre rozwiązania węgierskie są kontrowersyjne. Dotyczy to np. wysokości stawek procentowych. Także kontrowersyjne jest np. ograniczanie handlu wielkopowierzchniowego wokół zabytków (...). Ale nie jest bezzasadny podatek od reklamy. Nierzadko bowiem uprzykrza ona życie, pogarsza jego jakość, oszpeca krajobraz, zaśmiecając bilbordami, ulotkami itp. Negatywnych, społecznych następstw agresywnej reklamy i wynikających z niej kosztów zewnętrznych jest znacznie więcej. To uzasadnia jej opodatkowanie. Można się jednak zastanawiać, czy taki swego rodzaju podatek krajobrazowo-ekologiczny powinien dotyczyć tylko hipermarketów. Nie jest też bezpodstawne obciążenie hipermarketów kosztami badań jakości żywości, którą oferują, zwłaszcza, że jakość ta nierzadko pozostawia wiele do życzenia, co także rodzi następstwa społeczne i koszty zewnętrzne, w tym medyczne" - mówiła ekspertka.

Oceniła ponadto, że dziś wielkopowierzchniowe sklepy należące do firm globalnych są mało transparentne. W Polsce trudno jest uzyskać pełne dane sprawozdawcze dotyczące ich wyników ekonomiczno-finansowych. Dlatego działania ukierunkowane na zdyscyplinowanie sieci handlowych Mączyńska uznała za słuszne i potrzebne.

  • Krzysztof Kornatowicz 2015-07-20 08:39:06

    To nie jest żaden błąd , że dziesiątkami lat ułatwia się obchodzenie obciążeń fiskalnych obcym " inwestorom " w tym marketom . To zamierzone niszczenie polskiej gospodarki przez osoby sprawujące władzę , które za ten stan powinny , jak za sabotaż gospodarczy , siedzieć w więzieniach . Niestety , rządzący Polską są nietykalni , społeczeństwo przy oficjalnym łamaniu Konstytucji Polski stale skazane jest wybierać na swoich przedstawicieli protegowanych mafii politycznych i tak z roku na rok postępuje rozbiór Polski . Ale skoro obywatele nie zdają sobie w ogóle sprawy co to znaczy utracić państwowość , to wkrótce obudzą się w nieswoim państwie jako współcześni niewolnicy , niewolnicy ekonomiczni . Tak wygląda właśnie niewidzialna wojna IV generacji , wojna gospodarcza , której ofiarami padło juz 80 % społeczeństwa . Każdego dnia w Polsce mamy kilkanaście samobójstw tylko z powodów ekonomicznych ( oficjalnie dostępne dane policyjne ) A ilu umarło ze smutku na zawał , wylew , zaszczutych ekonomią ? Ilu żyje , ze zmarnowanym życiem ? Krzysztof Kornatowicz

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12742

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA