PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Ekspert o przyszłości handlu: Większość graczy będzie miała trudności ze sprostaniem wyzwaniom

www.portalspozywczy.pl 25 lutego 2015 19:19

Deflacja cen, wzrastająca złożoność operacyjna, rozwój sprzedaży internetowej, zarządzanie nieruchomościami, nieefektywność łańcucha dostaw, racjonalizacja zapasów i potrzeba zaspokojenia udziałowców - to siedem najważniejszych wyzwań, z jakimi będą musieli zmierzyć się w 2015 r. detaliści. Jak mówi serwisowi portalspozywczy.pl Dan Murphy, dyrektor zarządzający w brytyjskim oddziale Alvarez & Marsal, większość rynkowych graczy będzie miała wiele trudności ze sprostaniem tym wyzwaniom.

- Kiedy analizuję dyskusje na temat handlu detalicznego, jakie toczyły się na przestrzeni ostatniego roku na świecie, zawsze tematem przewodnim były koszty operacyjne, co oznacza, że każda duża sieć handlowa skupia się obecnie na kosztach, jak nigdy wcześniej. To pozwala wysnuć tezę, że rynkowymi zwycięzcami będą ci, którzy już teraz trzymają strukturę kosztów pod ścisłą kontrolą i prowadzą działalność w prosty i oszczędny sposób. Zapewne usłyszę: "Tak, ale przecież sieci handlowe zawsze zwracały baczną uwagę na koszty". Być może, ale także do tej pory nad tymi kosztami znajdował się bufor marży, która pozwalała na okazjonalną nieefektywność tu i tam, sezonową nadwyżkę zapasów, nieudaną implementację systemu IT, lub nieudaną ekspansję geograficzną - komentuje Dan Murphy.

Pierwszym zagrożeniem, na które zwraca uwagę specjalista ds. rynku handlu detalicznego, jest deflacja cen. Jak zauważa Murphy, dyskonty takie, jak Aldi, Lidl czy Netto oraz naciski makrokonsumenckie zaczynają wywierać presję na sieci hipermarketów, a te z kolei odpowiadają masowymi obniżkami cen. Problem tkwi jednak w tym, że operatorzy największych sklepów mają wyższy poziom kosztów operacyjnych, niż dyskonty, więc nie stać ich na konkurowanie cenowe na tym poziomie. Są więc zmuszeni do "markowania obniżek", to znaczy mówią, że obniżają ceny, ale naprawdę tego nie robią. Mogą też przenosić cięcia na swoich dostawców (rośnie liczba upadłości dostawców hipermarketów), lub ciąć wydatki gdzie indziej, na przykład poprzed redukcję dywidend, aby ufundować działania konkurencyjne.

- Sieci hipermarketów po prostu nie mają bufora nad kosztami w swoich łańcuchach dostaw, które pozwoliłyby im konkurować w przestrzeni cenowej dyskontów. Jeśli mają konkurować efektywnie, tzn. bez udawanych obniżek, tricków cenowych czy przenoszenia kosztów na dostawców, potrzebują fundamentalnej przebudowy modela kosztowego - sugeruje dyrektor zarządzający w brytyjskim oddziale Alvarez & Marsal.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11536

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane