Ekspert PMR: Hipermarkety w kryzysie, ale Kaufland i Auchan radzą sobie dobrze

Autor: www.dlahandlu.pl 21 października 2014 13:18

Ekspert PMR: Hipermarkety w kryzysie, ale Kaufland i Auchan radzą sobie dobrze

2013 był praktycznie rokiem stagnacji na rynku spożywczym w Polsce w związku z dynamiką wzrostu poniżej 2 proc. Z drugiej strony warto podkreślić odporność tego rynku na wydarzenia gospodarcze, ponieważ jest to jeden z nielicznych rynków, który nie odnotował spadku od 2008 roku. Prognozy dla tego rynku w 2014 roku są już nieco lepsze, bo pokazują wzrost o ponad 2 proc. do prawie 240 mld zł. Należy zwrócić jednak uwagę, że na rynku wciąż panuje tendencja konsumentów do ograniczania wydatków, co potwierdza ogólny trend, że cena odgrywa największą rolę w przyciąganiu uwagi klientów. Między innymi dlatego ceny na rynku się znacznie spłaszczyły pomiędzy poszczególnymi formatami - komentuje Jarosław Frontczak, główny analityk handlu detalicznego PMR.

Zdaniem eksperta, najlepiej radzącym sobie formatem są obecnie dyskonty z wciąż dynamicznie rosnącą liczbą sklepów - Biedronki i Lidle. Widać, że Polacy polubili ten koncept sklepów i nie przeszkadza im ograniczona liczba asortymentu w porównaniu do hipermarketów.
- To właśnie hipermarkety są tym formatem, który obecnie przeżywa największe problemy. Dotyczy to zwłaszcza sklepów sieci Tesco, Carrefour, czy przejętego Reala. To one obecnie podlegają największym zmianom - nowy wystrój, dodatkowe usługi, kasy samoobsługowe, itp. Z drugiej strony bardzo dobrze sobie radzi marka Kaufland oraz Auchan. Ta pierwsza z powodu najmniejszych sklepów w tym formacie oraz umiejscowieniem ich blisko dużych skupisk ludzi (osiedla), a druga w związku z częstym występowaniem w dużych galeriach handlowych, które przyciągają klientów do robienia zakupów nie tylko spożywczych. Polacy coraz chętniej spędzają czas w dużych galeriach, gdzie mogą nie tylko dokonać zakupów, ale również zrelaksować się, skorzystać z oferty gastronomicznej, sportowej, czy nawet teatralnej - mówi Jarosław Frontczak.

Coraz popularniejsze stają się sklepy blisko domów, co jest z jednej strony spowodowane chęcią oszczędzenia czasu, a z drugiej bliskością wielu dyskontów, supermarketów, sklepów convenience oraz hipermarketów kompaktowych. To właśnie wygoda klientów sprawia, że te formaty obecnie najlepiej sobie radzą na rynku.

Prognoza na lata przyszłe pokazuje zachowanie obecnych tendencji. Warto podkreślić, że wzrost rynku odbędzie się także dzięki inwestycjom w nowe sklepy największych sieci operujących na rynku (większa konkurencja powinna wzmocnić walkę cenami o klienta, a także ekonomia skali powinna wpłynąć na tańsze zakupy od producentów).

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Jarek P 2014-10-22 22:31:25

    Jeśli chodzi o promocje w gazetkach to 2,6% produktów, które promował Kaufland były tańsze w innych sieciach we wrześniu. Najgorzej poradziło sobie Tesco, bo aż 18,4% produktów było tańsze gdzie indziej - dane na podstawie negatywnych promocji.

  • Zośka 2014-10-22 11:46:27

    Zdecydowanie Oszończyk i Kaufik to najlepsze sklepy. Reszta się nie liczy!

  • Jarosław 2014-10-22 11:27:14

    Gdyby Pan ekspert miał rację to z powodu lokalizacji na osiedlach powinny rosnąc również inne sieci. Od dłuższego czasu wszyscy, nie tylko Kaufland, otwierają placówki w takich miejscach. Tutaj przyczyną sukcesu są długookresowe promocje cenowe na kluczowe kategorie, (sprzedaż bez marży, po wliczeniu wszystkich bonusów). W Auchan natomiast są po prostu niskie ceny na stałe wynikające z niskiej marży. Lokalizacja w wielkich galeriach handlowych to także domena innych sieci.

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11086

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane