Ekspert: Polski konsument coraz bardziej świadomy cen

www.portalspozywczy.pl 16 września 2014 20:33

Ekspert: Polski konsument coraz bardziej świadomy cen

Klienci sklepów w Polsce coraz większą wagę przywiązują do cen i szukają coraz lepszych okazji zakupowych - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Tomasz Krysiak, Senior Consultant Retailer Services w firmie Nielsen.

W jakim nastrojach są polscy konsumenci? Czy będą więcej kupować?
W ciągu ostatnich miesięcy nastroje polskich konsumentów nieznacznie się poprawiają. Co ciekawe, nastroje wśród Polskich konsumentów są niższe od średniej w Europie. Aż 84 proc. Polaków uważa, że sytuacja na rynku pracy jest niekorzystna. Prawie 2/3 Polaków ocenia negatywnie stan swoich finansów osobistych, a 2/3 deklaruje, że nie jest to najlepszy czas na zakup różnego rodzaju dóbr. W efekcie, w ostatnim kwartale 70 proc. Polaków na pytanie: "Czy Polska jest w stanie recesji?" odpowiada twierdząco, pomimo tego, że ogólne wskaźniki makroekonomiczne są na stosunkowo korzystnym poziomie.
Z jednej strony widzimy więc lekką poprawę nastrojów konsumenckich z drugiej jednak daleko nam do euforii. Wśród największych obaw w zbliżającym się półroczu najwięcej z nas wymienia pracę i zdrowie. Trochę mniej niż w ostatnich miesiącach boimy się wzrostu cen żywności, ale nadal jest to pierwsza lub druga obawa dla 17 proc. polskich konsumentów. 45 proc. Polaków deklaruje, że w celu poprawy stanu swoich finansów osobistych jako formę oszczędzania wybierze kupowanie tańszych marek i produktów.
Tutaj trzeba przypomnieć jak wyglądają wydatki polskiego konsumenta na tle statystycznego konsumenta europejskiego. Polacy ciągle 1/4 swojego domowego budżetu wydają na zakup żywności i napojów bezalkoholowych. To bardzo dużo, bo w najbardziej rozwiniętych krajach Europy Zachodniej jest to 10-15 proc. wydatków. Polskie gospodarstwo domowe na żywność, produkty higieniczne i środki czystości wydaje niespełna 850 zł miesięcznie.

Jak wygląda rynek FMCG w Polsce?
W przypadku kategorii monitorowanych przez firmę Nielsen wartość rynku FMCG w Polsce przekroczyła już 110 mld zł. Krajowy rynek FMCG rośnie już nieznacznie, bo ok. 1 proc. r/r, co być może jest sygnałem, że wchodzi w fazę rynku dojrzałego.

Jak kupują Polacy?
Jeśli chodzi o wolumen, kupujemy bardzo podobnie jak w ostatnich latach. Tak jak wspomniałem być może wchodzimy obecnie w fazę rynku bardziej dojrzałego. W najbliższych miesiącach nie spodziewamy się tak dynamicznych wzrostów jakie miały miejsce jeszcze kilka lat temu. Wtedy większość graczy na rynku handlowym rosła, a wszystkie formaty rozwijały się. Teraz możemy raczej zauważyć przepływ klientów pomiędzy formatami, jak również określonymi banerami. Przy czym sam konsument staje się coraz bardziej świadomy. O ile w 2010 r. niespełna 40 proc. konsumentów deklarowała, że zna ceny większości lub wszystkich produktów, które kupuje regularnie, to obecnie jest to już ponad 50 proc.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11011

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane